)
Historiska kartor – en hjälp för framtiden

Sveaskog har som första skogsföretag i Sverige hittat ett nytt sätt att förbättra sitt arbete i skogen. Ett nytt sätt med över hundra år på nacken.

Nyheter | 2017-04-06

Genom att använda sig av gamla "Häradsekonomiska kartor", producerade mellan 1859–1934, kan Sveaskog få bättre koll på vad som hänt på markerna det senaste seklet. Tina Flod arbetar som områdesansvarig på Sveaskog i Södra Bergslagen, och planerar i första hand slutavverkning och gallring. Hon har sedan november kunnat arbeta och utvärdera kartorna, och även om projektet fortfarande är i ett tidigt skede är det uppenbart att det finns fördelar.

– Dessa historiska kartor kan hjälpa oss att i fält upptäcka kultur- och fornlämningar som inte finns registrerade sedan tidigare. Speciellt gamla hålvägar eller historiska stigar är sådant som vi inte alltid upptäcker i fält under planering och som alltså kan upptäckas med stöd av dessa kartor, berättar Tina Flod.

Johan Ekenstedt, verksamhetsutvecklare på Sveaskog i Umeå, har sett till att den goda idén tagits vidare till praktisk användning:

– Vi hade hört talas om att Lantmäteriet skannat in gamla kartor, och när vi kontaktade dem så berättade de att "DIS" (Föreningen för Datorhjälp i släktforskningen) redan hade omvandlat kartorna till ett nutida kartformat.

DIS hade mycket riktigt redan tagit sig an det stora projektet med att digitalisera de 1 600 kartblad som Lantmäteriet hade tillgängliga. Ett stort arbete där de till exempel utgått från en sjökant eller ett känt kyrktorn, helt enkelt punkter som man kan säkerställa även idag. På så sätt har man pusslat in den gamla kartan i det nya landskapet. Man har sedan lagt in det i det äldre koordinatsystemet RT90.

Undersöker andra historiska kartor

För att kunna använda materialet i Sveaskogs kartprogram var man tvungen att konvertera och omvandla alla bilder. Ett ganska smärtfritt jobb med tanke på att det stora jobbet redan var gjort.

– De hade gjort det stora jobbet, helt utan tanke på den biprodukt och nytta som det skulle generera för oss på Sveaskog. Det är ganska fantastiskt hur man kan jobba parallellt på varsitt håll, utan vetskap om varandra. Ingen från deras värld fanns i vår och ingen i vår värld fanns i deras. Rent hypotetiskt skulle vi alltså ha kunnat göra omvandlingen själva och lagt ner månader på det när allt jobb redan var gjort, säger Johan Ekenstedt och skrattar.

DIS använder kartorna mer historiskt för att kunna se vart gamla släktgårdar låg. På så sätt kan man använda dem ur ett släktforskningstekniskt perspektiv.

Det nygamla sättet att arbeta har blivit en stor succé och Sveaskog undersöker nu även andra historiska kartor som man kan ta del av.

– Det finns en hel del intressanta ekonomikartor från 1930–1950-talet ungefär. Där finns mycket information att ta del av. Genom att till exempel se vad som var hygge för 50–70 år sedan kan man se vad som behöver gallras idag. Man ser framåt genom att blicka bakåt helt enkelt, avslutar Johan Ekenstedt.

Johan Ekenstedt

Verksamhetsutvecklare - Planering