De gör klassikern på jobbet

Ett tillfälle att komma igång eller en chans att maxa formen ytterligare. För Sveaskogs Finnvid Prescher och Helena Vomhoff skiljer sig anledningarna åt, men målet är detsamma – att ta sig runt alla moment i utmaningen Arbetsplatsklassikern.

Nyheter | 2013-07-15

Arbetsplatsklassikern

Arbetsplatsklassikern är en tävling för alla anställda på Sveaskog som vill utmana sig själva lite extra. Den har samma innehåll som en svensk klassiker med skillnaden att deltagarna genomför loppet på hemmaplan – i närmaste badhus, skidspår eller på väg till och från jobbet.

Över 90 mil på cykel

Första veckan hade Finnvid Prescher, frö- och kvalitetschef på Svenska Skogsplantor, redan klarat av Vätternrundans 300 kilometer. Nu är han uppe i över 90 mil på cykelsadeln. Han har bestämt sig för att slå Arbetsplatsklassikern och en svensk klassiker i en smäll – och kör dubbla sträckor.

– Jag hade ändå tänkt göra klassikern i år så då passar detta som handen i handsken. Tanken är att jag ska göra båda, samla ihop poängen innan och sedan göra själva loppen. Detta blir andra gången jag gör klassikern. Målet är att ta mig runt, inte att jag ska prestera någon bra tid, säger Finnvid Prescher.

Anmälde sig direkt

För Helena Vomhoff, redovisningsekonom på Sveaskog, är Arbetsplatsklassikern en anledning att komma igång med träningen på allvar.

– Jag anmälde mig direkt. Just det här med att registrera sig och se hur mycket man har motionerat jämfört med andra, det motiverar mig, säger Helena Vomhoff.

Först tyckte hon att 30 mil lät mycket. Men efter att ha varvat timslånga rundor ute med pass på motionscykeln hemma känns målet inte längre som en hägring.

– Innan jag började trodde jag att cyklingen skulle bli det tuffaste, men nu känns det som jag kommer fixa det, säger hon.

Vill ha varaktig förändring

Helena Vomhoff har redan märkt skillnad både vad gäller flås och benstyrka.

Det moment hon ser mest fram emot nu är längdåkningen.

– Det är roligast. Vad gäller löpningen kommer jag nog gå med stavar istället. För mig är målet att komma i form, att fortsätta cykla även efteråt. Det bästa vore om jag när Arbetsplatsklassikern är över fortsätter att träna två gånger i veckan utöver yogan som jag går på, säger hon.

Peppar varandra på jobbet

Finnvid PrescherFör Finnvid Prescher blir det fjärde gången han kör Vätternrundan. Han cyklar tre gånger i veckan, dels på egen hand, och dels med en cykelklubb han är med i.

– På jobbet blir det lite tävlingsinriktat, vi hetsar ju varandra. Det är en extra sporre det här med Arbetsplatsklassikern, de som inte tränar så mycket i vanliga fall får en kick och för oss som brukar träna rätt mycket blir det också en morot, kanske tränar man lite mer just för att det är Arbetsplatsklassikern.

Vad säger kollegerna om att du redan avverkat 900 km?

– De undrar om jag inte jobbar någonting, ha, ha. Men cyklar gör jag enbart på fritiden.

Lisa Liljenstrand

HR-partner

Fakta

• Arbetsplatsklassikern: Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet.
  • Arbetsplatsklassikern har samma innehåll som en svensk klassiker med skillnaden att deltagarna genomför loppet på hemmaplan – i närmaste badhus, skidspår eller på väg till och från jobbet. Deltagarna har sex veckor på sig att samla ihop sträckorna i varje gren vilket gör det enkelt för alla att delta. Vissa grenar är utbytbara – skidåkning kan till exempel bytas mot crosstraining eller stavgång. Deltagarna registrerar sina resultat på arbetsplatsklassikern.se och kan där följa i realtid hur de ligger till mot andra tävlande och företag.