Entreprenör med känsla för ny teknik

Medan andra sparar i lågkonjunkturen, satsar skogsentreprenören Tommy Isaksson i Överkalix kommun för fullt. En splitterny, toppmodern skördare är det senaste beviset på hans orubbliga tro på den egna firman.

Nyheter | 2013-03-01

- Jag har varit med så länge att jag vet att det kommer både upp- och nedgångar, säger han.

Trots lågkonjunktur och dystra siffror inom skogsnäringen finns det entreprenörer som vågar satsa för fullt. Tommy Isaksson i Miekojärvi, en halvö i Överkalix kommun, hör till dem som hellre gasar än bromsar. Med tolv anställda och en omsättning på 14 miljoner kronor per år, är hans firma idag en av de största i sin bransch i Norrbotten.

När Forum Sveaskog träffar Tommy Isaksson har han tillbringat morgonen med att tillverka hydraulslangar i garaget på gården.

- Vi kapar dem själva och pressar på kopplingarna, säger han.

Före lunch hinner han också med ett möte hemma i köket om ett nytt projekt tillsammans med Sveaskogs entreprenadinköpare Jörgen Westman, som vill testa att använda ett kombinerat markberednings- och planteringsaggregat på en grävare.

- Vi ska se om det funkar här i norra Sverige och då är det självklara valet Tommy Isaksson. Han kör aldrig fast, han hittar lösningar, säger Jörgen Westman.

"Min bana var utstakad"

Tommy Isaksson är uppvuxen på gården, som yngst av tolv syskon. Föräldrarna drev ett skogs- och jordbruk, och redan som liten fick han följa med ut i skogen, röja med kniv och se på när pappa sprängde skogsdiken med dynamit. Vid 16 års ålder slutade han skolan och började arbeta i skogen på heltid.

- Jag funderade aldrig på något annat yrke, min bana var utstakad. Sina första år fick han skotta fram stammar medan de äldre skogsarbetarna avverkade, vilket skedde manuellt på den tiden. Men den tekniska utvecklingen gick snabbt och redan 1973 skaffade de sin första processor, som kunde kvista och kapa. Snart investerade de även i ett fällaggregat som de monterade på processorn. Samtidigt bildade de ett aktiebolag där Tommy Isaksson, då 21 år gammal, och alla hans fem bröder blev delägare.

Isakssons var de första i trakten som hade en processor. Den var tillverkad i Umeå, märket var Twiggen och den hade serienummer tre.

- Det kom hit grupper för att titta på den och en gång hamnade vi till och med i ett tidningsreportage, minns han.

Sedan dess har Isakssons terrängtransport utvecklats till en av de största skogsentreprenörerna i Norrbotten.

- Det har bara blivit så. Vi var många som jobbade i firman och alla ville ha en egen maskin att köra. Och så har vi vuxit, berättar Tommy Isaksson.

De har aldrig varit rädda för att satsa på nyheter. Någon gång har de kanske gjort någon felinvestering, erkänner han, men oftast har det gått bra.

Litar på sina medarbetare

Eftersom företaget har så många maskiner kan Tommy Isaksson inte vara med och lägga sig i överallt. Han låter sina medarbetare arbeta självständigt och litar på deras kompetens. De tolv anställda arbetar i tvåskift, så att maskinerna är igång mellan sex på morgonen och halv elva på kvällen.

- Som arbetsgivare är jag nog ganska pådrivande och jag gillar inte när maskinerna står stilla, konstaterar han.

Varje fredag träffas de två timmar för att maskinerna ska få service. Då fikar alla tillsammans.

- Jag tror att det är viktigt. Annars är det ju ganska mycket ensamarbete.

Unga anställda

Idag är det tre av bröderna – Tommy, Harry och Håkan – som är delägare i firman. Medan de andra två bröderna kör maskiner är Tommy den som sköter arbetsledningen, ansvarar för garage samt trailertransporter. Han sköter även bokföring och deklaration.

- Vi har funderat på att lämna bort det, men dels kostar det pengar, dels får man bättre insyn i ekonomin om man gör det själv.

Om det behövs hoppar han in och kör en skotare, men skördarna tycker han har blivit för avancerade. Sex av de anställda är under 29 år och kanske är det något av hemligheten med framgångarna – att han har blick för att anställa rätt personer.

- Jag tar gärna emot praktikanter från naturbruksgymnasiet, och då ser jag ju om det är ämne i dem.

Gott samarbete med Sveaskog

Gruvorna i närheten lockar en del yngre maskinförare, men själv har han ingen brist på arbetskraft. Det händer till och med att ungdomar hör av sig och önskar att få börja jobba i firman. Tommy menar att driftsäkra maskiner, duktiga och självständiga medarbetare och ett gott samarbete med uppdragsgivaren – som i hans fall till 95 procent är Sveaskog – är nycklarna till framgång.

- Vi har arbetat ihop i 25 år. Sveaskog ger bra förutsättningar, de äger mycket skog här i närheten och håller alltid vägarna plogade.

Drivkraften är att få se resultat – på samma sätt som i idrott, förklarar han. Sonen Karl-Oskar, 24 år, gick naturbruksgymnasiet i Kalix och arbetar idag också i företaget, så någon oro för firmans fortlevnad känner Tommy Isaksson inte. Och nyligen levererades deras senaste investering: en tiptopmodern skördare, en John Deere 1170 E.

Artikeln publicerades ursprungligen i Forum Sveaskog nr 1 2013.

Familjeföretaget

• Namn: Isakssons terrängtransport
  • Plats: Miekojärvi, Överkalix kommun
  • Familj: Fru och två vuxna barn