Förhandlingar om tallmassaved till Egger Group

I samband med årets Elmiamässa utanför Jönköping träffade Bengt Börjesson och Paavo Valonen skogsindustriföretaget Egger Group för att förhandla fortsättning av Sveaskogs leveranser.

Nyheter | 2013-06-27

– Syftet med mötet med Stephan Hildebrand och Christian Witte, virkeschef respektive logistikchef på Egger Holzerkstoffe Wismar, var att på ett enkelt sätt förhandla i en lugn och trevlig atmosfär om fortsättning av leveranser. När de nu besökte Elmiamässan i början av juni så passade det bra att ses, berättar Paavo Valonen, ansvarig internationella affärer i Sveaskog.

Provleverans av tallmassaved

Wismaranläggningen förbrukar cirka 3 miljoner kubikmeter rundved och sågverksavfall per år. Sveaskog har nyligen levererat några provlaster av färsk tallmassaved och det var dags att förhandla om en fortsättning.

– Förhandlingar om avtal och pris är sällan enkla och lätta. Men ändå hittar vi säkert en bra nivå, menar Paavo.

Smidig logistik

Bengt Börjesson är försäljningschef för marknadsområde Syd på Sveaskog. Han berättar att logistiken till kunden är ett praktexempel på smidighet.

– Eggers anläggning i Wismar är intressant för oss. De har sin industrianläggning nära kajen vilket betyder att de inte behöver lasta om till bilar eller vagnar utan kan bara flytta veden direkt till sin virkesgård, säger Bengt Börjesson.

Naturupplevelse

Bengt Börjesson och hans hustru bjöd på mat i trädgården på sommarstället. Det blev kubbspel och naturupplevelser en ovanligt varm sommarkväll. Gästerna från Eggers hade turen att för första gången se tranor dansa.

Mer information:

Fakta Egger Group

• Egger GmbH & Co. är ett österrikiskt familjeföretag som ägs av bröderna Michael och Fritz Egger.
  • De startade sin första spånplattefabrik i Österrike 1961 och anläggningen i Wismar (”Europawerke”) i Tyskland tillkom 1999. Företaget har 17 fabriker i Europa från Storbritannien i väst till Ryssland i öst.
  • Omsättningen är cirka 1,77 Mrd EUR (2012) och de är omkring 7000 medarbetare.
  • Egger tillverkar spånplattor, MDF-plattor och OSB-plattor för möbelindustrin, byggnadsindustrin och för golvlaminatindustrin.
  • De har 7 fabriker i Tyskland, inklusive ett sågverk integrerad med spånplatte- och MDF-skivetillverkning.
  • Produktionskapaciteten var 2012: 7,4 miljoner kubikmeter olika träplattor och sågat virke.