Hannele Arvonen – ny vd för Setra Group

Hallå där Hannele Arvonen, tillträdande vd och koncernchef vid Setra Group.

Nyheter | 2013-08-28

Du var tidigare chef vid Iggesunds Bruk, varför byter du jobb?
– Mina drivkrafter är att pröva gränser, utveckla verksamheter och att själv utvecklas. Det här är ett vd-jobb, något som jag inte prövat på tidigare, och det är därför en möjlighet att utvecklas. Jag kommer från den kemiska pappersindustrin (papper och kartong) och går nu över till den mekaniska träindustrin. Utmaningarna mellan de båda tror jag är ganska lika.

Vilka företag har du arbetat för tidigare?
– Just nu arbetar jag som platschef vid Iggesunds bruk och kommer närmast från befattningen som Supply Chain chef för Iggesund Paperboard. Jag har tidigare varit platschef vid Holmen Paper Hallsta, produktionschef/platsansvarig inom M-real AB (idag MetsäBoard) och arbetat som marknadschef vid maskinleverantören Metso Paper. Det första jobbet när jag kom till Sverige för 15 år sedan var som virkessäljare vid Norrskog. I min nya position får jag möjlighet att se helheten vilket gör det väldigt intressant.

Vilka blir dina tre viktigaste uppgifter det närmaste året?
– Att förstå verksamheten, både produktions- och kundstruktur, att utveckla bra och naturliga interna samarbetsformer och att säkerställa långsiktig lönsamhet och utveckling för Setra Group

Vilken erfarenhet och kontakter har du haft av Setra tidigare i arbetslivet?
– Inte många, men jag känner företaget då det är ett av de stora trävaruföretagen i Sverige.

Vilka tankar och förhoppningar har du på Sveaskog, som är 50-procentig ägare i Setra Group?
– Sveaskog har naturligtvis en viktig roll och jag hoppas vi kan ha en bra dialog och är överens om hur vi kan utveckla Setra Group.

Du flyttade till Sverige för 15 år sedan, vad gjorde du innan dess?
– Efter studierna läste jag internationella relationer och politik ett år i USA, Beloit i Wisconsin. Jag hade fått ett stipendium från ett finskt företag och kom sedan tillbaka och arbetade i företagets försäljningsorganisation. Därefter utbildade jag mig till jägmästare i Helsingfors.

Beskriv dig själv med tre ord!
– Jag är orädd, handlingskraftig och tydlig. Och jag tror på värderingsstyrt ledarskap!

Vad gör du när du inte arbetar?
– Familj och vänner kommer främst. Jag har en dotter som är tio år, en bonusdotter som är 20 år och sambo. Jag läser mycket, tränar yoga, tar gärna promenader och åker skidor både på längden och tvären.

Hannele Arvonen tillträder sin nya tjänst i oktober.