Här nappar rödingen bäst

Abborrträsk är ett välkänt mecka för inbitna fiskare från världens alla hörn. Eldsjälen och urnorrlänningen Sonny Holmberg berättar varför han kan erbjuda världens bästa rödingvatten på Sveaskogs mark.

När inlandsisen för drygt tio tusen år sedan smälte lämnande den kvar ett väldigt isblock. Den smältande isen förvandlades under årens lopp till det den är idag, Tjärnheden, ett av världens största så kallade dödisområden som ligger utanför Abborrträsk. Ett område som belönats med exakt lika många sjöar som det finns dagar på året.

– Hit kommer många olika slags turister. Dels har vi fantastiska fiskesjöar, men också jaktmöjligheter och framförallt tillgång till ett helt fantastiskt friluftsliv, säger Sonny Holmberg som äger företaget Abborrträsk Natursafari.

Lockande fiskevatten

Även om friluftslivet i till exempel områdets naturreservat Pellobäcken, med en mosaik av åsar, moränkullar, myrar, tjärnar och sjöar, är något utöver det vanliga är det fisket som lockar. Inte minst när det kommer till röding. Området är vida känt i fiskekretsar och en av många som har imponerats är Martin Falklind, chefredaktör för den klassiska tidningen Fiskejournalen. Han beskriver det som världens bästa storrödingssjö. Både i tidningen och på Youtube visar han hur han bara under några få minuters fiske får upp den ena rekordfisken efter den andra.

– Att inlandsisen stannade här och att vattnen ligger längst upp i sjösystemet gör att storrödingen trivs oerhört bra. Skulle vi fara längre ner finns det mycket gäddor. Gäddor och röding går inte ihop, så är det bara.

Ett hållbart fiske

Genom ett bra, ekologiskt hållbart, uttag av röding kan man hålla den höga kvaliteten på både fisk och fiske. Varje grupp som kommer hit får ta upp en fisk att tillaga och äta under vistelsen. Övriga ska släppas fria för att det gedigna beståndet ska bevaras.

Turister från världens alla hörn

Av dem som besöker området är cirka nittio procent från utlandet. En mix av turister från Danmark, Tyskland, Holland, Schweiz och Italien åker till Abborrträsk i hopp om att äntligen få uppleva och fånga den där riktigt stora rödingen. Ingen åker hem besviken. Naturen är magisk med blöta hjortronmyrar, torra tallhedar, brusande forsar och branta bergshällar. Och även om Sonny Holmberg inte kan avslöja alla sina fiskehemligheter sammanfattar han ändå koncist varför man ska åka just till Tjärnhedens 365 sjöar.

– Fiskarna är helt enkelt störst och nappar bäst, så är det bara.

Fakta

• Två mil sydost om Arvidsjaur ligger den lilla byn Abborrträsk med cirka 150 invånare.
  • Området är framförallt känt för sitt rödingfiske som av många anses vara världens bästa.
  • Abborrträsk Natursafari är ett upplevelsecentrum med allt från jakt och fiske till snöskoter och vandring.
  • Röding tillhör släktet laxfiskar och är en av flugfiskarnas favoriter. Den är av många beskriven om mystisk och svårberäknelig, något som utgör charmen i fisket.
  • Röding existerar naturligt i Sverige som två närbesläktade arter, storröding och fjällröding. Den är även populär att pimpelfiska under vinterhalvåret. Då främst i de nordligare delarna av landet.