Hyr en egen sjö i sommar

Hallå där Anna Waxin, chef för Naturupplevelser vid Sveaskog, varför arrenderar Sveaskog ut fiskevatten?
- Vi är landets största vattenägare och har många sjöar och tjärnar på våra marker som vi vill göra tillgängliga. Nu har vi frigjort flera sjöar så att allmänheten kan hyra och nyttja dem.

Nyheter | 2013-05-23

Hur går det till?

- Enklast är att gå in på webbsidan och se vilka vatten som finns lediga. Sedan får man lägga anbud på objekten. Du kan också vända dig till Sveaskogs regionala kontaktpersoner inom fiske som kan informera och svara på frågor kring vatten inom sitt ansvarsområde.

Vilka är intresserade av att hyra sina egna fiskevatten?

- Det är många som drömmer om ett eget vatten. Vi vänder oss till privatpersoner, föreningar, fiskeklubbar och företag men även entreprenörer som vill erbjuda fiske som en del i sin verksamhet för sina kunder.

Finns det andra grupper ni vänder er till?

- Förfrågningar från företag som vill hyra en sjö i friskvårdssyfte växer, som ett sätt att motverka en stressig vardag. Vi vänder oss till alla som på något sätt är intresserade av ett vatten för olika ändamål, till exempel flugfiske, rekreation, fiskevård, utsättning av fisk med mera.

Hur lång tid gäller fiskerätterna?

- Arrendetiden beror på det enskilda vattnet. Normalt arrenderar vi ut tillsvidare men det anpassas också efter om det till exempel är en turismentreprenör eller en kräftlott.

Hur många objekt arrenderar ni ut?

- I dagsläget finns 7 objekt men vi kommer att fylla på listan framöver. Totalt räknar vi med att det under året blir omkring 30 sjöar fördelade över hela Sverige.

Kan man fortfarande köpa Sveaskogs fiskekort?

- Tidigare erbjöd Sveaskog Sverigefiskekortet som gällde över stora delar av Sverige. Det upphörde att gälla vid årsskiftet i samband med lanseringen av fem nya fiskekortsområden av mer lokal karaktär. Fiskaren kan välja att fiska i naturvatten eller i ”put & take”, där utsättning av fisk görs. Det går att köpa fiskekort som gäller i ett dygn, 3-dygn eller i ett år.

Anna Waxin, Chef Naturupplevelser

Anna Åkerblom, Kundansvarig Inatur

Anna Waxin

Chef Naturupplevelser

Anna Åkerblom

Kundansvarig Inatur

Fiske

• Sveaskog hyr ut fiskevatten till privatpersoner, föreningar, företag och entreprenörer runt om i Sverige.
  • Intressenter får lämna in anbud på objekten. För flera av objekten går anbudstiden ut den 1 juni 2013.