Jenny Eriksson – ny virkesköpare i Bergslagen

Jenny Eriksson har nyligen börjat som virkesköpare, efter att ha jobbat som avverkningsledare på Sveaskog. Hennes köpdistrikt är Fagersta, Ludvika och Smedjebacken i Bergslagen. Nu ser hon fram emot att få träffa leverantörerna.

Nyheter | 2013-09-18

Vad tilltalar dig mest i virkesköparrollen?

– Att få träffa många nya människor. Det finns föreställningar om hur en skogsägare ser ut, men det kan lika gärna vara en ung kvinna som lever i Stockholm långt från sitt skogsinnehav som en äldre man på landsorten. Det gör jobbet intressant och varierat.

Vad är den största skillnaden mellan jobbet som avverkningsledare och din nya tjänst som virkesköpare?

– När jag tog över rollen som avverkningsledare fick jag lära mig mycket nytt om verksamheten och det var en viktig bit att ha ansvar för, men det var ett relativt avgränsat område. I mitt nya jobb behöver jag vara expert på alla områden och ha överblick över hela kedjan från skog till kund. Men det är roligt med utmaningar. Jag inspireras av humlan som flyger fast den inte kan.

Hur länge har du arbetat på Sveaskog?

– Jag började 2010 som säsongsanställd fältassistent. Då arbetade jag med röjningsplanering. Det var verkligen min grej för jag tycker om ungskog, men då gick jag fortfarande i skolan samtidigt. Sedan arbetade jag som fältassistent och sökte efter ett tag vikariatet som avverkningsledare.

Vad blir mest utmanande i din nya roll?

– Jag känner mig trygg i att leverera. Det finns en otrolig kunskap på företaget, så är man osäker på någonting är det bara att fråga en kollega. Därtill har mitt område stor utvecklingspotential. Men konkurrensen på marknaden är tuff.

Du har bland annat jobbat som djurskötare, traktorförare och röjningsinstruktör innan du utbildade dig till skogsmästare. Är det någonting du har nytta av i relationen med leverantörerna?

– Skogsägare har ofta både skogsbruk och lantbruk så där har vi mycket att tala om. Sedan har jag bott på en rad olika platser, både i Sverige och utomlands, och lärt mig att även om världen är stor så finns det egentligen inte några hinder. Allt går att lösa. Den erfarenheten är guld värd.