Kåbdalis siktar mot toppen med Sveaskog som partner

Under vinterhalvåret är Kåbdalis skidanläggning den mest besökta i hela Norrbotten. På sommaren brukar ägarna drygt 3 000 produktiv hektar skog i omgivningarna runt slalombackarna, i samarbete med Sveaskog.

Nyheter | 2013-02-22

- Båda näringarna är lika viktiga för oss, säger Olov Gunnarstedt, en av ägarna till Kåbdalis skidanläggning, som är den största i Norrbotten.

I vinter har den utökats med en helt ny nedfart. Där det nu ligger pudersnö fanns i höstas skog. Till avverkningen anlitades Sveaskog som är samarbetspartner sedan 15 år.

– Vi sköter mycket av skogsvården själva men när det kommer till avverkning är det bättre att anlita proffs, säger Johan Gunnarstedt, även han ägare.

Höga krav på avverkning i branter

Att avverka i branterna i och runt skidbacken kräver lättmanövrerade maskiner med bra bromsar, annars är risken stor att de tippar. I vissa områden krävs manuell avverkning.

– Backarna planeras så att de följer fallinjen och inte ligger på skrå, för att underlätta både avverkningen och pistning av backen, säger Johan Gunnarstedt.

Leif Randeblad, virkesköpare på Sveaskog, var med från början i höstens planering av avverkningen. Han uppskattarsamarbetet med ägarna.

– De är positiva och har alltid mycket på gång. Varje gång jag har besökt dem har jag haft en händelserik dag. Och är det några bekymmer så löser vi dem tillsammans, säger han.

Proffsen väljer Kåbdalis

En alpin anläggning i Kåbdalis, en by med endast 40 invånare i Jokkmokks kommun, långt ifrån fjällvärlden, har många oanade fördelar. Höstarna är kallare än på många håll och gör det möjligt att producera konstsnö med snökanoner redan i oktober. Samtidigt är vintrarna – oftast, ska tilläggas – relativt milda. När skidanläggningen öppnar på hösten kommer flera skidlandslag till byn för att starta sin träning. De väljer Kåbdalis framfor Alperna, då snökvaliteten är hårdare och mer stabil, och för att de vill träna på låg höjd.

– Längdskidåkare ägnar ju sig som bekant gärna åt höghöjdsträning men för alpina åkare är det bättre att träna på låg höjd, eftersom de behöver jobba upp sin styrka snarare än sin kondition, säger Johan Gunnarstedt.

”Att sälja skog är ett förtroende”

Efter jul tar hobbyåkarna över i backen och säsongen fortsätter till maj. Totalt har de ungefär 100 000 besökare per vinter. 17 personer är årsanställda i företaget och under skidsäsongen mer än fördubblas personalstyrkan. Det finns flera anledningar till att Kåbdalis vill samarbeta med just Sveaskog.

– Att sälja skog är ett förtroende. Man vill dels vara säker på att få betalt enligt marknadsmässiga priser, dels vill man veta att allt funkar som man kommit överens om, säger Johan Gunnarstedt.

Olov Gunnarstedt håller med.

– Av Sveaskog får vi redan i förväg en helhetsbild av priset på jobbet som alltid följs, från plantering och markberedning till avverkning. Vi vet att de anlitar bra entreprenörer, och skulle något misstag begås korrigeras det alltid utan krångel.

Före. Avverkningen i det som skulle bli en ny skidnedfart ägde rum i höstas, innan den första snön kom.

Efter
. Nedfarten som blev till efter avverkningen är uppkallad efter Olovs son David, här på skidor. Namnet anknyter också till den legendariske rallaren Långe David, som en gång bodde i Kåbdalis.

Läs en längre version av artikeln om Kåbdalis i nästa nummer av Forum Sveaskog som utkommer den 25 februari. I samma nummer tipsas även om säsongens mest spännande naturupplevelser.

Kåbdalis skidanläggning

• De senaste fem åren har Olov och Johan Gunnarstedt investerat mer än 100 miljoner kronor i Kåbdalis skidanläggning och framtiden ser ljus ut. När brödernas föräldrar öppnade skidanläggningen 1965 var de pionjärer. Sedan dess har den vuxit med ytterligare ett antal nedfarter, längdskidsport, pistade skoterleder, hotell, stugor, husvagnsplatser, vandrarhem och två restauranger. Bröderna som jobbat sig in i företaget äger och driver idag skidanläggningen som, sett till antalet skiddagar, är Norrbottens största.
  • Förutom den nya nedfarten har 20 hektar skog runt backen med hjälp av Sveaskog glesats ut för att ge förutsättningar för så kallad ”tree skiing” som blivit efterfrågat på senare år.