”Lysande tillfälle att knyta nya kontakter”

Elmia Wood är den största händelsen i skogsbranschen i Sverige. Självklart ska vi vara där, säger Helena Delborn, projektledare för Sveaskogs medverkan på mässan i Jönköping den 5-8 juni.

Nyheter | 2013-05-27

- Vi ser mässan som ett lysande tillfälle att knyta nya kontakter, med både skogsägare och entreprenörer. Samtidigt ska vi vårda de kontakter vi redan har samarbete med – och det kan vi också göra på Elmia. Ett annat syfte med vårt deltagande är förstås att stärka Sveaskogs varumärke, säger Helena Delborn, projektledare för Sveaskog.

Berättar om skogliga tjänster

Sveaskog erbjuder skogsägare en rad olika tjänster. Det handlar om slutavverkning, gallring och röjning men även andra skogliga tjänster som certifiering och skogsbruksplaner.

- Under mässan vill vi visa vilka fördelar det för med sig att låta oss hjälpa till. Dessutom är vi ju intresserade av att köpa virke och biobränsle. Därför kommer många av våra virkesköpare att vara där och prata med besökarna. Vi berättar också om hur vi jobbar med naturvård i vår egen skog, berättar Helena Delborn.

Når flera viktiga målgrupper

Hon berättar vidare att det kommer många skogsbruksentreprenörer till mässan. De utgör en annan viktig målgrupp. Även inom det området hoppas hon att företaget ska få kontakt med nya företagare. Redan idag arbetar flera hundra entreprenörer i landets skogar på uppdrag av Sveaskog, men de kan bli ännu fler.

Besökare kan prova luftgevärsskytte

Besökarna kommer dessutom att kunna prova på luftgevärsskytte. Sveaskog har ett samarbete med Svenska Skidskytteförbundet som finns representerat i vår monter. Helena Delborn ser fram emot mässan:

- Det ska verkligen bli roligt. Jag har varit med vid några tidigare mässor, både Elmia Wood och SkogsElmia, men nu ska jag för första gången representera Sveaskog och försöka nå så många som möjligt.

Det finns onekligen stora möjligheter att knyta nya kontakter. Elmia Wood drog senast 46 500 besökare från cirka femtio länder.