Med sikte på framtiden

Snön yr i luften, och den kalla marssolen letar sig försiktigt genom den grå molnväggen. Utanför Täby kyrkby bromsar ett trettiotal unga ivriga skidåkare in vid Sveaskogs skyttevall för att strax sätta sin pricksäkerhet på prov i det luftgevärsprojekt som Sveaskog sedan 2010 driver tillsammans med Svenska Skidskytteförbundet.

Nyheter | 2013-04-17

Projektet riktar sig till barn och ungdomar mellan 8 och 16 år som redan har ett skidsportintresse eller till klubbar för att hjälpa dem att rekrytera nya medlemmar.

- Utan Sveaskog hade detta inte varit möjligt, säger Anna-Maria Nilsson som är projektledare inom Svenska Skidskytteförbundet.

Konsten att träffa poängtavlan

Hon har spenderat dagen med att fylla på magasin, fylla på luft i gevären och lära barnen hur man på bästa sätt träffar poängtavlan. Intresset inför prova-på-dagarna i Täby Kyrkby var stort och på lördagen var ett femtiotal barn på plats för att upptäcka en ny sport.

- Över 60 barn har anmält sig till prova-på-dagarna vilket vi tycker är jättekul och över förväntan. För oss är detta jätteviktigt! Vi vill att det blir fler som provar på skidskytte – och med detta projekt så kan vi någonstans hitta nästa stjärna, berättar Anna-Maria Nilsson och fortsätter:

- Skidskytte är en ganska komplex sport som kräver mycket, både i tid och kunskap. Det här projektet är ett steg på vägen att göra det tillgängligt för fler och öka antalet utövare.

Idag finns de flesta utövarna i norra och övre mellansverige, men Skidskytteförbundet hoppas att med hjälp av projektet även kunna bredda sporten geografiskt.

Ger barnen en chans att prova

- Här i Stockholm och även söderöver är det viktigt att vi syns mer och ger barnen chansen att prova på, säger Anna-Maria Nilsson, att dessutom använda luftgevär istället för vårt vanliga 22mm långgevär som kräver mycket högre säkerhet och större avstånd, gör att det blir så mycket enklare och säkrare.

Luftgevärsprojektet blev en möjlighet för Sveaskog att fördjupa och utöka sponsringssamarbetet med Skidskytteförbundet från elit till prova-på-nivå.

- Vi är inne på tredje året i projektet nu och hittills har det varit väldigt lyckat, säger Johanna Snell, chef Virkesadministration Sveaskog. Målet var att ge barn och ungdomar möjligheten att få prova på skidskytte och öka antalet aktiva skidskyttar från 500 till 1000 fram till 2014. Under 2012 hade Skidskytteförbundet 750 aktiva – så vi har verkligen lyckats!

Texten är hämtad ur vår företagstidning Forum Sveaskog nr 2 2013.

Luftgevärsprojektet

• startades 2010
  • utökar samarbetet mellan Sveaskog och Skidskytteförbundet
  • skapar rekryteringsmöjligheter för sporten och affärsnytta för Sveaskog