Ny roll säkrar hög kvalitet

Upphandlingar och avtal, kontroller och uppföljningar. I den nya rollen som entreprenadinköpare ser Jörgen Westman till att Sveaskog samarbetar med entreprenörer som vill bidra till långsiktig lönsamhet och kvalitet i skogsnäringen.
– Det är spännande att möta alla olika typer av entreprenörer, säger han.

Nyheter | 2013-07-17

Jörgen Westman fick jobbet som entreprenadinköpare för knappt ett år sedan. Tjänsten är helt ny – tidigare var det avverkningsledare som skötte avtals- och prisförhandlingarna med entreprenörerna.

– Nu kan de koncentrera sig på det operativa arbetet, medan jag håller i alla delar som har med avtal och avtalskonstruktion att göra.

Spännande möten med företagare

Han tror det är bra att skilja på rollerna. Totalt kommer han att ansvara för avtal med ett 60-tal skogsmaskinentreprenörer i norra Sverige.
Jörgen Westman tycker att det är spännande att träffa företagare och få veta hur de tänker.

– En del sköter firman och är nöjda med det de har. Andra vill expandera och prova nya saker. Sedan finns hela skalan däremellan.

Sikte på ett hållbart skogsbruk

Hans uppgift är att borga för att Sveaskog anlitar entreprenörer som bidrar till ett hållbart och långsiktigt bra samarbete.
Han har också en kontrollerande funktion.

– Alla som jobbar för oss måste följa kollektivavtalen och ställa upp på Sveaskogs uppförandekod.

I den ingår bland annat att ta ett miljö- och samhällsansvar, att jobba för ett hållbart skogsbruk och säkerställa en god arbetsmiljö för sina anställda.

– Varje år skickar vi ut en checklista som de får fylla i och skicka tillbaka till oss. Det kanske kan uppfattas som lite besvärligt med alla papper, men för en seriös företagare tror jag inte att det är något problem.

Fler yngre skogsmaskinentreprenörer

Utmaningen på sikt är att föryngra entreprenörskåren.
– Att vara entreprenör idag med de toppmoderna och högeffektiva maskiner som finns kräver att du jobbar på stora arealer. Det är utmanande för de unga för det kan vara svårt att kombinera med familjeliv, hämtningar och lämningar på dagis och vab-dagar.

Just idag ska han hälsa på en av de yngre skogsmaskinentreprenörerna som Sveaskog anlitar. Fredrik Larsson håller på med en avverkning 2,5 mil bort i Lillpite. Inne i arbetsvagnen som står uppställd invid skogsvägen bjuds det på kokkaffe. Jörgen Westman och Fredrik Larsson börjar fördjupa sig i detaljerna runt vägningen av det biobränsle som Fredrik Larsson ska avverka. Han tycker det är positivt att Sveaskog har satsat på en entreprenadinköpare.

– Det känns mer professionellt att samla all kompetens om avtalsskrivning hos en person. Det gör att vi kan ha en rakare och enklare kommunikation kring de frågorna.