Nya entreprenörer lyfter naturturismen

Jakt, fiske och naturupplevelser på en nivå som internationella arrangörer av jaktresor rankar bland de bästa i världen. Och så den där enkla fisketuren en helt vanlig vardagskväll. Det är resultatet när Sveaskog anlitar två nya jaktentreprenörer.

Nyheter | 2013-07-03

Två av Sveaskogs på var sitt sätt unika naturområden har fått nya jaktentreprenörer. Det handlar om den fjällnära Ekoparken Håckren väster om Östersund och Stensjö Vildmark med stugor och konferensanläggning utanför Ånge i Medelpad.

– Vi letar hela tiden efter naturturismföretag som kan utveckla Sveaskogs marker och göra dem mer tillgänglig för jakt, fiske och framför allt naturupplevelser, säger Ron Egly, kundansvarig jakt på Sveaskog.

Olika krav

Naturen i Håckren är svårtillgänglig, medan Stensjö vildmark är mer lättåtkomlig. Därför är det två företag med väldigt olika upplägg som fått kontrakten. Exclusive Adventures som tar över i Håckren är ett väletablerat naturturismföretag för den erfarne och kräsne vildmarksresenären. Nyligen fick Exclusive Adventures som enda företag i Sverige avtal med världens största arrangör av jaktresor, Blazer Safari.

Skjuta utan gevär

Naturen i Håckren går från vindpinat fjäll och porlande bäckar till lugna skogstjärnar.

– Mina gäster vill uppleva den orörda utsikten och närheten till fjället. De söker en totalupplevelse med natur, mat och guidning. Att trycka in avtryckaren på geväret är bara en liten, liten del i resans mål. Därför passar den rika biotopen och lite svårtillgängliga terrängen i Håckren oss väldigt bra, säger Fredrik Myhr, Exclusive Adventures vd och grundare.

Förutom jaktturismen satsar Exclusive Adventures på Wildlife Watching – eller vildskådning som det heter på svenska. Och på den växande träningsturismen. Man har knutit till sig flera kända namn som delägare, bland annat längdskidåkarna Emil Jönsson och Anna Haag.

Den enkla naturupplevelsen

Stensjö Vildmark utanför Ånge vänder sig till den breda allmänheten. Området består av elva sjöar inbäddade i vidunderlig urskog. Här finns stugor och campingplatser alldeles vid vattnet, och en mindre spa- och konferensanläggning med restaurang. – Stensjö Vildmark ligger högt, 500 meter över havet, och har en fantastisk utsikt. Vi vänder oss till alla som är intresserad av jakt och fiske, säger Pär Frank, som tillsammans med Robert Jonsson från och med augusti 2013 driver anläggningen. Foto: Lars Nordanbro

Exklusiva norrländska läckerheter

Även jakt- och fiskenybörjare ska känna sig välkomna. – Vi kommer bland annat ha speciella ungdomsdagar, säger Pär Frank. Restaurangen serverar exklusiva norrländska läckerheter lagade på lokala råvaror, gärna fisk från egna vatten. – Samtidigt bor du i en vedeldad timmerstuga, eller i din egen husvagn, säger Pär Frank. En enkelt paketerad upplevelse av naturlig lyx.

Rekreationsområde

Stensjön är redan i dag ett uppskattat rekreationsområde, det vill Sveaskog att de nya entreprenörerna ska utveckla. – Det var viktigt att hitta en entreprenör som både har förmågan att paketera olika upplevelser till tillresande besökare, men som samtidigt gör området tillgängligt för alla som bor i närheten, säger Ron Egly.

Exclusive Adventure

• Exclusive Adventure grundades i början av 2000-talet av Fredrik Myhr som själv är född och uppvuxen i Valsjöbyn i Hotagsfjällen, norra Jämtland. Då hade han länge guidat privata gäster på de egna markerna i Valsjöbyn.
  • I Håckren erbjuder Exclusive Adventure sina gäster genuina naturupplevelser med viltskådning i skog, fjäll och runt sjöar i Jämtland. Här finns ett rikt djurliv med både björn och stora älgar. Det är jakt året runt och fiske i vatten som få känner till, men även utbildningar inom jakt, friskvård och träningsturism.

Stensjö Vildmark

• Stensjö Vildmark är en konferensanläggning för mindre företag och ett populärt resmål för privatpersoner. I området finns stugor, konferensanläggning, vildmarksspa och restaurang med fullständiga rättigheter.
  • I Stensjön ingår 4200 hektar orörd natur och magnifika urskogsreservat med god tillgång på björn, älg och skogsfågel. Totalt finns här 150 hektar vatten fördelat på 11 sjöar med stor naturlig tillgång av öring och röding.Området är samtidigt lättillgänglig och delvis handikappanpassad. Företaget riktar sig till såväl erfarna gäster som själva ordnar sin jakt, företag på konferens och privatpersoner som vill uppleva svensk natur.

Mer på nätet

• Läs mer om naturupplevelser, jakt och fiske på Sveaskogs marker på inatur.se. Här hittar du bland annat erbjudanden från naturturismföretag som arbetar på Sveaskogs mark. Du kan även lösa fiske- och jaktkort till en rad platser runt om i Sverige.
  • www.inatur.se

Hyr egen sjö och mark

• Söker du en egen jaktmark, fiskevatten, fritidshus eller jordbruksmark? På Sveaskogs webbplats under rubriken ”Arrendera och hyra” kan du se vilka områden som lediga just nu.