Rosa bandet hjärtefråga för Sveaskog

Nu rullar en skogsmaskin med ett rosa boggiband ut i skogarna i södra Bergslagen. Bandet vanns av Sveaskog på en auktion till förmån för kampen mot bröstcancer.

Nyheter | 2013-02-19

Rosa Bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Företaget Olofsfors har utformat sin egen variant att stötta arbetet – genom att auktionera ut ett rosalackerat boggiband för montering på en skogsmaskin. Vinnare 2012 blev teknikansvarige Lennart Hult på Sveaskog och pengarna, 77 000 kronor, går oavkortat till Bröstcancerfonden.

”Väldigt roligt att Sveaskog bidrar”

Sveaskogs Helene Carlsson, resultatområdeschef i Södra Bergslagen, fick motta det rosa boggibandet i januari. Det har nu monterats på en skogsmaskin i team Askersund, en skotare av modellen Rottne F135.

– Det känns väldigt roligt att Sveaskog kan bidra. Boggibandet är ett hårt band, men med samma budskap som det rosa bandet som man har på kavajslaget, säger hon.

Hård konkurrens för Sveaskog

Olofsfors tillverkar och säljer boggiband för skogsmaskiner, vägstål för att röja vägar och skopstål till grävskopor. Kjell-Olof Åström berättar att man har auktionerat ut rosa band flera gånger tidigare.

– Vi vill stötta Bröstcancerfonden och deras insamling. Många har hört av sig efter tidigare års auktioner och tycker det är en fin gest av företaget, säger han.

Det var många som bjöd på bandet, större skogsbolag och entreprenörer. I år var det Sveaskog som vann, förra året var det SCA och året innan var det en privat entreprenör. Lennart Hult var med och vann budgivningen för Sveaskogs del.

Vad betyder det att Sveaskog vann?

– Sveaskog behöver band till sina skogsmaskiner, och att samtidigt vara med och stötta Bröstcancerfonden är något extra, säger Lennart Hult.

Om rosa bandet

• Rosa Bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer och används av bröstcancerorganisationer över hela världen, särskilt under oktober månad. Det är den internationella bröstcancermånaden med informationsinsatser för att sätta fokus på bröstcancer, öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen samt samla in pengar till forskning och till stöd för verksamhet för bröstcancerbehandlade.
  • Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond. Idag är den relativa 10-årsöverlevnaden i bröstcancer cirka 79 procent, men det finns mer att göra. Med en gåva till Bröstcancerfonden stöder du bröstcancerforskning.