Så lockar de fler till Mörrum

Medan många av oss har haft semester och varvat ner i hängmattan så har personalen på Mörrums Kronolaxfiske jobbat hårt. De har varit ute på försäljningsturné för att söka och locka nya och fler kunder till Mörrum, gärna barnfamiljer. Vi ställde några frågor till Ola Söderdahl, platschef, om hur jakten på nya kunder i sommar gått.

Nyheter | 2013-08-28

Ni söker nya och fler kunder till Mörrum, berätta mer! Varför då? Är inte Mörrum redan känt som det är?
– Det finns ledig kapacitet och inte minst på sommaren - fisket är något svagare - behöver vi hitta mer gäster. Att vi är kända och fullbokade en hel del helger är hursomhelst färskvara. Alla varumärken måste underhållas för att inte tappa sin attraktionskraft.

Vem tror ni är framtidens kunder då och hur ska ni få dessa att hitta till Mörrums Kronolaxfiske?
– Precis som inom jakten är fiskaren en äldre man, men vi måste hitta sätt att nå framtidens gäster. Mörrums Kronolaxfiske är ett av landets mest förnäma fiskevatten och knappast någon instegsprodukt. För att hitta framtidens gäster behöver vi skapa ett allmänt intresse för fiske.

– Som Sveriges största vattenägare är det rimligt att vi tar ett visst ansvar för återväxten inom sportfisket och att då ta hjälp av det varumärke som Mörrums Kronolaxfiske har byggt upp är smart.

Ni har bland annat besökt campingplatser. Är familjer på campingar er nya målgrupp?

– Det är redan en av våra målgrupper, särskilt under sommarmånaderna. Detta var ett sätt att visa upp oss för fler. Det finns många myter om hur svårt det är att fiska i Mörrum, förhoppningsvis kan vi på detta sätt avdramatisera en del.

– Att prata med barn och ungdomar, ge dem deras första metrev och låta dem prova på att kasta lite, stöttar inte bara Mörrums utan hela Sveaskogs fiskeaffär. Responsen på vår ”prova-på” aktivitet blev jättebra, flera familjer bokade direkt in sig och var ute hos oss dagarna efter. Ur detta föddes också en ny produkt som vi inför under nästa säsong, ett familjefiskekort.

Cykelturistvecka, Kristianstad handboll och Rotarys seglarläger låter som tre helt olika aktiviteter med olika målgrupper – hur bar ni er åt för att locka dessa deltagares intresse och hur gick det?
– Jag är ute och pratar om Kronolaxfisket i massor av olika sammanhang. Kontaktnätet vi skapar föder nya samarbeten och detta är några exempel. Allt handlar om att skapa ambassadörer.

– Seglarlägret består av ungdomar från hela Europa som gästar Blekinge under några dagar, självklart vill vi att de ska ha en fin upplevelse av Mörrum med sig hem och berätta om. Handbollsspelarna är landslagsspelare, VM-medaljörer och utländska proffs som träffar massor av människor som de nu kan berätta om Mörrum för. Cykelturistveckan är ett årligt arrangemang som genomförs någonstans i Sverige, detta år var det Blekinges tur. Den dagen träffade vi hundratals människor som fick se utställningen och cykla längs ån i solsken.

Det låter som ni jobbat hårt i sommar. Har det gett resultat och kommer ni att satsa på en liknande turné nästa år tror du?
– Under det andra kallar semester har vi träffat tusentals nya ambassadörer, framtida besökare och blivande storfiskare. Förutom den direkta försäljningen av prova-på-fiske, som vi är väldigt nöjda med, så ser vi resultatet först om några år. Kanske inte bara i Mörrum utan också för upplåtare och försäljningen av fiskekort på Sveaskogs övriga vatten

– Självklart skall vi fortsätta missionera även nästa år – den som träffar flest kunder gör nästan alltid flest affärer!

Vad mer har ni på gång för att locka nya kunder, några aktiviteter i vinter kanske?
– Vi har flera föreläsningar inbokade, jag ska ut och träffa en del skolor, hemsidan får ett välbehövligt ansiktslyft och vi startar nu produktionen av material inför vinterns fiskemässor i Danmark och Tyskland. Vi planerar också en lägerskola för fiskeintresserade ungdomar nästa sommar.