Stenvalls går mot strömmen

I tider då svenska sågverk läggs ner sticker familjeföretaget Stenvalls Trä ut. I slutet av sommaren invigde företaget en ny såg, Lövholmen i Piteå. Med en investering på 160 miljoner kronor storsatsar företaget – i en bransch som präglas av nedläggningar.

Nyheter | 2013-09-12

Sågen invigdes tillsammans med ett 100-tal gäster och företagets anställda. Flera representanter från Sveaskog var på plats för att önska Stenvalls Trä lycka till. Under invigningen berättade vd Anders Nordmark om satsningen, Helene Röckner från Piteå kommuns tillväxtkontor förrättade invigningen och Ludvig Flink från Svenska juniorlandslaget i bågskytte sköt av invigningsbandet med imponerande precision. Besökarna bjöds dessutom på både lunch, rundvandring på anläggningen och möjlighet att prova på bågskytte.

Försäljningschef Roger Johansson provar på bågskytte

Ny klentimmersåg och automatiserat justerverk

I den nya sågen har Stenvalls valt att blanda gammal och ny maskinvara, cirka hälften är nytt. Bland annat har man investerat i en ny klentimmersåg, nya timmerbord och ett helt nytt automatiserat justerverk är under uppbyggnad. Totalt handlar investeringen om cirka 160 miljoner kronor. Stenvalls Trä har 140 anställda och ägs och drivs av syskonen Anna Flink, Folke Stenvall och Sven Stenvall.

25 anställda vid full drift

Vid full drift på 200 000 kubikmeter sågat virke per år vid sågen i Piteå räknar de med att ha 25 anställda, främst sågverksoperatörer. I dag jobbar 16 personer på sågen.

– Som stor leverantör ser vi utvecklingen an med tillförsikt. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete där vi kan bidra med våra skogstillgångar. Den här typen av satsningar är också viktiga för att öka värdet på skogen över tid, säger Sveaskogs vd Per-Olof Wedin.