Sveaskog nominerade till Gyllene Hjulet

Sveaskog är tillsammans med Svenska skidskytteförbundet nominerade till Gyllene Hjulet, en tävling som delar ut pris till Sveriges bästa projekt inom sponsring och event. Sveaskog är nominerad i kategorin Årets rättighetsinnehavare för projektet Skidskytte för alla. Johanna Snell är Sveaskogs kontaktansvarige för projektet.

Nyheter | 2013-02-21

Kan du berätta om projektet?

– Vi har ett sponsringssamarbete med Svenska skidskytteförbundet och det här projektet startade vi tillsammans 2010. Skidskytte för alla syftar till att göra skidskytte mer tillgängligt för utövare. Eftersom sporten innehåller ett skjutmoment finns det särskilda krav på säkerhet och hantering. Vi fann därför möjligheten att använda luftgevär. Luftgevär kräver ingen skjutvall och både gevär och ammunition är billigare. Det ger föreningar en helt annan möjlighet att börja med skidskytte. Det underlättar också träning och tävling för skidskytte i yngre åldrar.

– Luftgevären har utvecklats så att de ska ha samma känsla som salongsgevären vilket innebär att träningen sedan kan överföras till vanliga gevär. Syftet är att bredda ungdomsverksamheten och nå ut till klubbar som inte har någon skjutbana, vilket är väldigt begränsat i närhet till skidspår.

Hur är det att arbeta med projektet?

– Det väldigt roligt att vara delaktig i att skapa möjligheten för ungdomar och för föreningar att kunna utöva en sport som kanske inte har varit lika tillgänglig tidigare. Och att kunna bidra till att öka antalet aktiva inom en idrott.

Vad har projektet betytt för Sveaskog?

– Vi har fått ut väldigt mycket av luftgevärsprojektet och samarbetet med skidskytteförbundet. Luftgevären och den portabla anläggningen ger möjlighet för oss att använda det i samband med våra marknadsaktiviteter.

– På våra Skogsdagar som riktar sig till våra kunder och virkesleverantörer har vi haft med oss luftgevär och anordnat små tävlingar. Ibland har vi haft med oss aktiva skidskyttar som instruerar hur det fungerar, bland annat Carl-Johan Bergman. Vi har även använt luftgevärsaktiviteter i samband med mässor. Då har vi haft med oss luftgevär och aktiva skidskyttar i vår monter. Under en mässa fick vi med oss Jenny Jonsson och Elisabeth Högberg i vår monter och mässdeltagarna fick prova på skidskytte. Det var jättepopulärt och vår monter var en av de mest besökta.

Övriga nominerade i klassen Årets rättighetsinnehavare är:

• Diggiloo
    Åsa Nathell AB och Krall Entertainment
  • Mercedes-Benz Fashion Week
    MEC Access
  • Sommartravet 2012
    ATG och Passion Lab
    Stockholms filmfestival

Vinnarna till Gyllene Hjulet meddelas under en gala i Globen den 14 mars.
Läs mer på www.gyllenehjulet.se