Ta med skogen in

Möbler i trä har blivit hetare än någonsin och nu vill vi ta med oss materialet in i hemmen. Konsthallen Artipelag utanför Stockholm, slog precis upp dörrarna till utställningen Ett, två, trä! Här visar flera svenska formgivare upp både innovativa och gedigna möbler – alla skapade i trä.

Nyheter | 2013-06-17

Doften av trä och terpentin sprider sig i den ståtliga lokalen när portarna till Artipelags konsthall öppnas. Många nyfikna människor har samlats för att ta en titt på den nya utställningen Ett, två trä! – en utställning där etablerade formgivare och nytänkande debutanter ställer ut designföremål, endast tillverkade i trä.

- Den här utställningen har ena foten i skogen och den andra i designvärlden, berättar utställningens curator Staffan Bengtsson.

Intresset för trä svalnade

I Artipelags 1200 kvadratmeter stora konsthall har skogen släppts in i finrummet. Här finns designföremål som bord, stolar, byråer och leksaker utställda och besökarna får hitta sin egen stig i konsthallen för att betrakta dem.

- Formgivare och arkitekter har i alla tider använt sig av naturen och materialet trä har kommit och gått över tid. Under 70-talet kulminerade trä då allt var tillverkat i furu. Massiva bord, väggar, ja allt. Vi fick nog och intresset för trä minskade, säger Staffan Bengtsson.

En tradition på väg tillbaka

Nu i miljömedvetenhetens spår har skogen blivit trendig igen och formgivare, inte minst i Sverige, har tagit träet till nya höjder.

- Att arbeta i trä är en tradition och det är viktigt att visa denna förnyelsebara källa. På utställningen vill vi spegla att det händer något stort i svensk design. Många formgivare går år samma håll, åt skogen, säger Staffan Bengtsson.

Blandning av utställare

På utställningen visas föremål från både kända och mindre kända formgivare. Bland dem välkända finner vi John Kandell, en av Sveriges främsta möbelkonstruktör genom tiderna. För första gången visas hans objekt i en egen retrospektiv, med designklassiker som bland annat hyllan Pilaster.

På Ett, två trä! syns också flera nykomlingar som är nyexaminerade från utbildningar som Konstfack och Carl Malmstenskolan, eller dem som har arbetar i bara några år. En av dem är formgivaren Daniel Svahn som ställer ut sina skåp som är inspirerade av bikupor.

- De är små skogsväsen att ta med in i hemmet. Alla har inte möjlighet att vara ute i skogen, så jag ville göra det möjligt att ta med skogen in, berättar Daniel Svahn.

Det är också flera kvinnliga formgivare som syns på utställningen.
- Det är nästan hälften manliga och hälften kvinnliga formgivare vilket är väldigt roligt. Trä är ett väldigt jämlikt material, alla kan arbeta med det, säger Staffan Bengtsson.

Materialet blir bara vackrare

Trä blir bara vackrare och vackrare när det åldras berättar Staffan vidare. Det är också ett formbart material som det går att göra i princip vad som helst med.

- Det finns någonting gediget med trä. Det går inte att fuska med det, det syns om du är en god hantverkare. Det är också ett hållbart material som bli vackert med åren. Plast blir fulare och metall rostar, säger Staffan.

Utställningen Ett, två trä! pågår mellan den 14 juni och 21 augusti.

Pressbilder Artipelag, Foto: Jean-Baptiste Beranger

Fakta om Artipelag

• Namnet Artipelag
    Är en sammansättning av Art (konst), Activities (aktiviteter) och Archipelago (skärgård). Här möts konstutställningar, nyskapande kulturella aktiviteter, arkitektur och svensk design är en vacker skärgårdsmiljö. Artipelag grundandes år 2000 av Björn Jakobsson, grundare av företaget BabyBjörn, tillsammans med sin familj. Idén var att skapa en konst- och kulturupplevelse någonstans i Stockholms skärgård.
  • Hur du tar dig hit
    Artipelag ligger beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, 20 kilometer öster om Stockholm. Hit kan du enkelt ta dig med olika färdmedel.
    Med bil: Bilresan från centrala Stockholm tar resan cirka 20 minuter. Kör väg 222 mot Gustavsberg och följ skyltningen.
    Med buss: Du kan också enkelt ta bussen till Artipelag från Vasagatan vid centralstationen.
    Med båt: Varför inte ta båten och passa på att få en glimt av Stockholms vackra skärgård? Från Nybrokajen går passagerarbåtar under sommaren och Artipelag har en egen ångbrygga precis nedanför anläggningen. Båtresan tar cirka 1,5 timme.
  • Passa på att upptäcka Hålludden
    Hit kan du också åka för att äta en god måltid på någon av Hålluddens restauranger och uteserveringar. Eller bara för att njuta av skärgårdsturens friska luft, glittrande vatten, stränder och djurliv. I omgivningarna finns flera spånbelagda naturstigar som löper genom orörd bergs- skogs- och ängsmark.