De håller ihop logistikkedjan

Ett ömsesidigt beroende – så kan man beskriva det viktiga samarbetet mellan logistiker och avverkningsledare. Möt dem inom Sveaskog som håller ihop logistikkedjan, från skog till kund.

Nyheter | 2014-10-13

Det faktum att Sveaskog idag i allt större utsträckning levererar specifika produkter till sina sågverkskunder ställer nya krav på arbetsflödet. Samarbetet mellan avverkningsledare och logistiker är avgörande för att kunderna ska få sina leveranser i rätt tid.

Ingrid Sandström arbetar som avverkningsledare på Sveaskog. Anna Öberg och Jonny Andersson är logistiker.

– Vårt jobb handlar om planering, både kortsiktigt och långsiktigt, säger Anna Öberg.

Ökade leverantörskrav

De kundspecifika apteringarna blir allt vanligare, något som ökat kraven på Sveaskog som leverantör. Idag har i princip alla timmerkunder en egen produkt med specifika krav på längd och diameter, och därmed ökar också kravet på detaljerad planering av leveranserna. Virkesstyrningen mot kund börjar redan vid avverkningsplaneringen och blir definitiv när skördaren avverkar trädet.

– Det här kanske inte låter så komplicerat, men det är faktiskt inte alldeles enkelt, säger logistikern Jonny Andersson.

Framförhållning är A och O

Framförhållning är nyckeln till god planering och därför tar Sveaskog kontakt med kunderna i god tid före kommande leveransperioder – något som kunderna har reagerat positivt på.

Medan avverkningsledaren håller kontakt med dem som jobbar ute i skogen, har logistikerna kontakt med kunderna. Om någonting inte går som det ska på grund av ändrade förutsättningar, är det deras uppgift att förvarna i god tid.

– Vi har nästan daglig kontakt med kunderna gällande saker som rör leveranserna – både volym och kvalitet, säger Anna Öberg.

Varför är samarbete mellan logistiker och avverkningsledare så viktigt?
– För att kunna uppfylla vad vi lovar gentemot kunderna, säger Jonny Andersson.

Hur fungerar samarbetet?
– Ja, jag tycker att det fungerar alldeles ypperligt. Vi jobbar allihop lösningsorienterat, säger Ingrid Sandström.

En längre version av artikeln finns att läsa i senaste numret av Forum Sveaskog.

Jonny Andersson

Logistikchef