Herman tilldelas Guldkvisten

Tisdagen den 8 april mottog Sveaskog skogschef Herman Sundqvist Föreningen Skogens prestigefulla utmärkelse Guldkvisten. Prisutdelare var Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf.

Nyheter | 2014-04-09

Grattis, Herman!
– Tack så mycket.

Guldkvisten utdelas till "till personer som på det nationella planet gjort värdefulla insatser för skog och skogsbruk." Vad betyder utmärkelsen för dig?
– Jag blev förstås jätteglad att mitt bloggande uppmärksammas på detta sätt. Det är ett erkännande och ett kvitto på att jag gjort gör skillnad genom att ta diskussioner och lyfta frågor om skog och skogsbruk. Det är också väldigt högtidligt att ta emot ett pris ur kungens hand. Det gör man inte varje dag.

Vad får du för respons i övrigt på ditt bloggande?
– Jag får jättemycket respons på det jag skriver. Dels i form av kommentarer, dels märker jag att det jag skriver uppmärksammas i andra digitala medier. Jag vet även att det är flera politiker som läser det jag skriver. Det gläder mig att de tycker att jag har något att säga. Men det som jag tycker är allra roligast är att jag, som har en central roll som skogschef, fått väldigt mycket kontakt med medarbetare och kollegor ute i landet. De ger mig uppskattning för det jag skriver och inspel om vad jag bör skriva om härnäst. Responsen är verkligen jätterolig.

Inte nog med Guldkvisten. Du är även nominerad till ny ordförande för Föreningen Skogen.
– Det är också hedervärt. Föreningen Skogen har funnits länge och är till för personer som tycker om skog, vilket jag gör i allra högsta grad. Det är spännande aktör som är fri och obunden andra intressenter.

Vad skulle, som ny ordförande, bli din viktigaste uppgift?
– Det är klart att jag har tankar om Föreningens Skogens fortsatta roll. Jag kommer om jag blir vald att ge mig in i ordföranderollen med liv och lust och naturligtvis sätta min prägel på föreningen. Samtidigt vet jag att de är inbegripna i ett strategiarbete. Jag kommer inte klampa in där som en elefant i porslinsfabriken.

Juryns motivering löd:
"Det händer saker i skogen. Skogsbruket, planterar, dikar, gödslar, gallrar och slutavverkar över 10 000 kvadratkilometer varje år. Självklart har många synpunkter på det vi gör. Somliga vill att det ska göras på andra sätt och åter andra blir bara arga. Det bästa sättet att möta dem alla är att lyssna, reflektera, förklara och ta debatten. Att ställa sig till förfogande i debatten är samtidigt en viktig demokratisk gärning.

De flesta i skogssektorn, särskilt bland dem som har vardagen fylld med konkret skogsbrukande, duckar för utmaningen. Herman Sundqvist tar sig an den fullt ut. Han har etablerat sig som en viktig röst inte minst i miljödebatten och dessutom i en viktig kanal, på nätet. Klart, kunnigt och med fast förankring i både skogsbrukande och naturvård förklarar han en skogsbrukares syn på förvaltningen av naturen och tvingar debatten att lämna slagord och glåpord och i stället gå på djupet, utan att bli tillkrånglad.
Herman Sundqvists insatser har stor betydelse för omvärldens förståelse för skogsbruket."

Guldkvisten

Föreningen Skogens styrelse delar årligen ut högst fem Guldkvistar till personer som på det nationella planet gjort värdefulla insatser för skog och skogsbruk i enlighet med Föreningen Skogens ändamål och inriktning ("aktivt och ansvarsfullt brukande och nyttjande av skogen"). Priset består av en nål, modell större samt diplom.