Höjda timmerpriser i Mellansverige

Ökad efterfrågan hos Sveaskogs timmerkunder möjliggör ökade timmerpriser till virkesleverantörerna. Från och med den 16 april höjer marknadsområde Mitt priserna på gran- och talltimmer. Höjningen är på mellan 30 och 60 kronor per m3to.

Nyheter | 2014-04-02

Sveaskog höjer timmerpriserna på gran- och talltimmer i marknadsområde Mitt från med den 16 april.
– Bland våra timmerkunder i Mellansverige sprids en försiktig optimism. Efterfrågan på sågade trävaror ökar, både i Sverige och på flera exportmarknader. I samarbete med våra kunder kan vi därför höja timmerpriser till våra privata virkesleverantörer, säger Helene Carlsson, resultatområdeschef Södra Bergslagen.

Rent geografiskt handlar det om prishöjning i Sveaskogs resultatområden i Södra och Norra Bergslagen samt i de södra delarna av resultatområde Södra Norrland. Höjningen är på mellan 30 och 60 kronor per m3to beroende på geografi och förutsättningar.
– Höjningarna beror på utbud och efterfrågan. De högsta justeringarna är i området kring södra Sörmland, Närke och södra Värmland, säger Helene Carlsson.

I södra Hälsingland är höjningarna på timmerpriserna lägre. Tillgången på gran- och talltimmer är större efter stormen Ivars framfart i området i slutet av 2013.
– Det är kul att efterfrågan och framtidstron är så god att det finns utrymme för oss att erbjuda de privata skogsägarna i Mellansverige bättre betalt på deras gran- och talltimmer, säger Helene Carlsson.

Helene Bergström

Chef Svenska Skogsplantor

Tel: 0771-787 000 0771-787 000

Skicka e-post till Helene

Född 1972
Anställd sedan 2010

Grundskollärare och jägmästare. Executive MBA på Handelshögskolan Stockholm.

Tidigare planeringsledare samt resultatområdeschef Sveaskog Norra Bergslagen och Södra Bergslagen.

Fakta

• Priser för virke anges vanligen i kronor per kubikmeter toppmätt (kr/m3to) eller kronor per kubikmeter fritt under bark (kr/m3fub). Båda avser virke under bark.