Jungfrulig fiber vinner mark

Den är lång, stark och slank. Jungfrulig fiber från nordiska träd har speciella egenskaper som ger stora marknadsfördelar. Inte minst för förpackningar med högt ställda krav.
– Världen kommer att behöva den här fina fibern även framöver, säger Tor Lundqvist, platschef på BillerudKorsnäs i Skärblacka.

Nyheter | 2014-02-24

Papper till förpackningar är en växande marknad. Vi förpackar allt mer mat i pappersförpackningar, och då duger bara den allra starkaste och mest hygieniska fibern. Detsamma gäller för förpackningar avsedda för medicinsk utrustning – vilket gör att marknaden för nyfiber, eller jungfrulig fiber som den också kallas, ökar. Jungfrulig fiber är helt enkelt tidigare oanvänd träfiber som hämtas direkt från skogen.

Långa fibrer ger styrka

BillerudKorsnäs i Skärblacka är premieprodukten särskilt starka och rena pappersförpackningar för medicinskt bruk. För att kunna ta fram detta papper duger endast jungfrulig fiber.
– Lång jungfrulig fiber får vi från barrträd, medan lövträd ger kortare fiber. Båda behövs i till exempel de medicinska förpackningarna, långa fibrer för styrkan och korta för att få en jämn yta, berättar Tor Lundqvist, platschef på BillerudKorsnäs i Skärblacka.

Används till operationshandskar

De medicinska förpackningarna från BillerudKorsnäs används till operationshandskar och liknande. Papperet ska vara helt rent och fungera som en barriär mot bakterier och smuts.

Papperet i dessa förpackningar måste vara väldigt starkt, berättar Tor Lundqvist.
– Det får inte hända att det går sönder i hanteringen, till exempel om en sax eller tång slår hål i det. Då är innehållet inte längre sterilt, säger han.

"Omöjligt utan nordisk långfiber"

Skärblackabruket använder den jungfruliga fibern – som bland annat Sveaskog levererar – även till andra ändamål. Bland annat till cementsäckar för export till framförallt Asien och Mellanöstern.

Det är högt ställda krav på pappret i cementsäckarna.

– De måste vara otroligt starka och stöttåliga, och tåla en tuff hantering. De ska bära upp till 50 kilo, lastas och lossas flera gånger innan det når slutkund. Papperet måste också vara poröst, så att all luft försvinner ut genom papperet när säckarna fylls med cement. Till sist ska säckarna vara tunna, så att det går åt så lite fiber som möjligt och blir ekonomiskt att framställa dem, säger Tor Lundqvist.

– Detta vore omöjligt utan nordisk långfiber.

Blir tejp och klistermärken

Några mer vardagliga exempel på produkter framställda av jungfrulig fiber är tejp, klistermärken och det papper som de är fästade på.

– Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan använda den till. Vi arbetar hårt för att utveckla papper till smarta förpackningslösningar, säger Tor Lundqvist.

Viktig produkt vid Djupafors bruk

På Djupafors bruk i blekingska Kallinge har man länge arbetat med kartongproduktion av jungfrufiber med Sveaskog största leverantör. Bruket, som ingår i Cascadekoncernen med huvudkontor i Kanada, har framförallt producerat kartong till förpackningar för livsmedel, som bageriprodukter och flingor.

– Produkten kallas falskartong består av olika skikt. Mittskiktet av jungfrufiber från gran. Oftast är det första eller andra gallringens ved som är lämpligast, för det ska vara tämligen klen ved. Huvudsaken är att träden som används till produkten har långa fiber, säger Lennart Larsson, vd för Djupafors bruk.

Förnyelsebar med unika egenskaper

Efter sommaren kommer Cascades-koncernen att flytta produktionen från Blekinge, men vd Lennart Larsson är övertygad om att den svenska jungfrufibern även i framtiden kommer att vara en viktig produkt för pappersmassaindustrin.

– Det kommer alltid att behövas nyfiber i tillverkningen av pappersmassa. Jungfrufibern är en förnyelsebar produkt med väldigt unika egenskaper, säger Lennart Larsson.

En växande marknad

Att det finns avsättning för jungfrulig fiber är förstås viktigt för Sveaskog och andra leverantörer av massaved. Roger Johansson, affärsutvecklingschef i MO Mitt, menar att det bland annat är förpackningsproducenterna som kommer att säkra behov av jungfrulig fiber i framtiden.

– Det är oerhört viktigt för oss att samarbeta med framgångsrika kunder som BillerudKorsnäs. I motsats till tidnings- och tryckpapper som är på nedgång, så är förpackningar en växande marknad. Där är jungfrulig fiber oslagbar, säger han.

Nödvändig för förpackningsbranschen

Tor Lundqvist på BillerudKorsnäs tror att nordisk gran och tall, som ger de längsta och starkaste fibrerna, kommer att spela en allt viktigare roll i framtiden.

– Världen kommer att behöva den här fina fibern också framöver, åtminstone i förpackningsbranschen, där marknaden är tämligen stabil. Visst finns det ved som konkurrerar med svensk råvara, som till exempel sydamerikansk eukalyptus. Den ger en bra massa för många ändamål men den kan inte ersätta styrkan i massa från nordisk långfiber.

Håkan Broman

Kundansvarig

Tel: 019-19 50 29 019-19 50 29 , 070-258 29 92 070-258 29 92

Skicka e-post till Håkan

Roger Johansson

Chef Externa källor

BillerudKorsnäs

• Framställer allt från säckar och wellpapp till vätskekartong och förpackningar för till exempel frukt, medicinska instrument, choklad och parfymer.
  • Ledande tillverkare i Europa av starka och högkvalitativa kraftpapper av nyfiber.
  • BillerudKorsnäs har 4400 anställda, varav cirka 3500 på de svenska anläggningarna i Skärblacka, Frövi/Rockhammar, Gruvön, Gävle och Karlsborg.

Cascade Europe

• Framställer falskartong för förpackningar till bland annat livsmedel, hälsovård, kosmetik, leksaker och möbler.
  • Cascade har 2400 anställda i Europa.