Möt Sveaskogs affärsutvecklingschefer

Affärsutvecklingschefer är en ny roll i Sveaskogs organisation. Men vad gör de egentligen?

Nyheter | 2014-03-21

De har haft sina nya titlar som affärsutvecklingschefer i nästan två år nu, Roger Johansson i Örebro och Patrik Bäckström i Piteå. Och även om de sitter många mil ifrån varandra och sällan ses, har de redan hunnit lära känna varandra.

– Vi hörs minst en gång i veckan, bollar idéer och problem med varandra. Det fungerar väldigt bra, trots avstånden, säger Patrick.

Affärsutvecklingschef är sedan 2012 en ny tjänst i Sveaskogs organisation: Varför?
Patrick: – Vi arbetar efter en tydlig inriktning: att vi behöver utveckla samarbetet med våra kunder och tillsammans med dem skapa mervärden för att öka vår gemensamma konkurrenskraft. På så sätt och kan vi säkerställa ett fortsatt högt värde på vår skog. Vi har en viktig roll att fylla som en professionell leverantör och samarbetspartner i utvecklingen av nya produkter.

Vad gör en affärsutvecklingschef?
Roger: – Jag ansvarar för en enhet med sju medarbetare som jobbar med utvecklingsfrågor nära knutna till verksamheten. Vi är ett stöd för våra kunder och arbetar tillsammans med säljare, logistiker och övriga delar av organisationen. Men vi är även verksamhetens röst i interna projekt. Just nu tar vi fram ett nytt produktions- och logistikstyrningssystem. Och vi är Sveaskogs ansikte utåt i flera branschgemensamma sammanhang.

Patrick: – Jag instämmer med föregående talare och tillägger att vi är bärare av en ny affärskultur.

Utveckla vad menar du med det?
Patrick: – Jag kan ge ett exempel. Ett sågverk upplevde problem med fäll- och kapsprickor. Hur kan våra maskinförare minska de skadorna, och kan vi på så sätt förbättra ekonomin både för oss och för sågverket? Det är viktigt att vi alla ser hur vi kan bli en del av kundernas värdekedja och ta ansvar för den kvalitet som levereras till kundernas kund. Det är en mognad, att alla i Sveaskog ser hur de kan bidra till att skapa värde för kunden.

Fungerar den nya rollen?
Roger: – Flera kunder har sagt att de upplevt en positiv förändring det senaste året, så jag tror vi är på rätt väg. Men det är, som Patrick säger, en kulturförändring. Vi måste vara målmedvetna och uthålliga.

Hur ser affärsläget ser ut?
Roger: – Jämfört med för ett år sedan är det betydligt ljusare. Orderingången är god på sågverken, samtidigt som deras lagernivåer är på väg ner.

Patrick: – Utvecklingen går åt rätt håll, men här vill jag framhålla att är upp till oss själva om det ska gå bra. Konjunkturer går upp och ner, men det gäller för oss att ständigt utvecklas och bli bättre.

Roger Johansson

Chef Externa källor

Patrick Bäckström

Marknadschef

Roger Johansson

• Bor: Norberg
  • Utbildning: Skogsmästare
  • Karriär inom Sveaskog: Började som avverkningsledare i Skinnskatteberg 2000, men har sedan 2002 arbetat med utveckling i olika former. Bland annat med att ta fram nya it-system. Jobbade 2008-2012 på marknadsstaben med biobränsle. Sedan 1 april 2012 affärsutvecklingschef för marknadsområde Mitt.
  • Aktuellt: Tog motorsågskörkort i vintras för privat bruk och kan fortfarande köra skotare om tillfälle ges.

Patrick Bäckström

• Bor: Piteå
  • Utbildning: Jägmästare
  • Karriär inom Sveaskog: Började 1992 som försäljningschef, med ansvar för Jokkmokks förvaltning. Har efter det arbetat många år på marknadssidan som marknadschef, försäljningschef, virkeschef etc. Blev 2006 produktionschef för hela Norrbotten. Är sedan 1 april 2012 affärsutvecklingschef för marknadsområde Nord.
  • Aktuellt: Utsågs hösten 2013 till en av Årets Förbättrare för sitt projekt tillsammans med Malåsågen.