Lawter ny delägare i SunPine

Det internationella kemiföretaget Lawter går in som delägare i SunPine. Investeringen medför att SunPine ska uppföra en ny produktionsanläggning till 2015.

Nyheter | 2014-05-23

SunPine, som Sveaskog äger tillsammans med Södra, Kiram och Preem, har träffat ett avtal med det internationella kemiföretaget Lawter. Det ger en betydande investering i SunPines anläggning i Piteå. SunPine ska, med start hösten 2015, leverera harts till Lawters fabrik i Kallo i Belgien. Samtidigt går Lawter in som ny delägare i SunPine.

– Vi är mycket glada över avtalet med Lawter, som ger oss ytterligare ett ben att stå på och dessutom tio nya arbetstillfällen vid vår anläggning på Haraholmen i Piteå. Det är också en styrka att tillverkningen av den nya produkten – harts – gör oss mindre beroende av olika typer av politiska beslut. Nu uppgraderar vi anläggningen och tar nästa steg i utvecklingen att bli ett fullskaligt bioraffinaderi, säger Magnus Edin, vd för SunPine.

Projekteringen startar omgående

En grupp ingenjörer från SunPine och Lawter har under 1,5 år arbetat med att designa och ta fram en optimal produktionsanläggning för tillverkning av harts. En serie tester har gjorts för att verifiera konceptet och projekteringen kommer att starta omgående.

Ny anläggning färdig 2015

När den nya produktionsanläggningen står klar, hösten 2015, kommer SunPine att ha tre olika produkter: råtalldiesel som används som råvara i produktion av dieseldrivmedel, harts som är en råvara för tillverkning av till exempel tryckfärger och lim och bio-olja som används som energiråvara i pappersindustrin.

– Vi är glada att vi efter mer än två års förberedelser fått projektet i hamn och vi ser fram emot att ta emot de första leveranserna av harts nästa höst. Avtalet innebär att vi säkerställer tillgång till stora volymer av en viktig råvara under lång tid och att vi stärker vår position som en pålitlig leverantör av högkvalitativa, förnybara råvaror, säger Nob Makino, koncernchef för Lawter.

Magnus Edin VD SunPine, 070 320 24 69

SunPine

SunPine är världsledande vad gäller framställning av andra generationens förnyelsebara drivmedel. Råvaran är en restprodukt från pappers- och massatillverkning. Råtalldiesel från SunPine används som råvara i tillverkningen av Preems produkt Evolution Diesel. SunPine ägs av Lawter, Kiram, Preem, Sveaskog och Södra.

Lawter

Lawter som är en del av Harima Chemicals Group, är ett företag med en stark position vad gäller kemiska produkter som utvinns ut råtallolja. Lawter betjänar kunder som tillverkar tryckfärger, lim, aromkemikalier och syntetiskt gummi.