Ny grip för skotare ska ge ökad produktion

En ny grip för skotare ska öka skotarnas produktivitet samtidigt som den minskar bränsleförbrukningen. Sveaskog har del i innovationen, som under våren testkördes av företagets avverkningslag.

Nyheter | 2014-10-30

Onsdagen den 29 oktober hölls en välbesökt pressvisning för en ny griputrustning för skotare hos Sveaskog i Färila. Gripen har tagits fram av uppfinnaren Peter Larsson, i samarbete med Skogsbrukets strategiska satsning där Sveaskog ingår.

Stor potential

Innovationen bedöms som ett stort tekniksprång när det gäller kranarbete, ett av de största sedan skotaren lanserades på 1960-talet.

– Det är för tidigt att säga exakt hur mycket produktiviteten kommer att öka i skotarens lastningsmoment, men våra simuleringsstudier visar att det finns stor potential. Dessutom tror vi att den nya tekniken kommer att bidra till lägre bränsleförbrukning och bättre arbetsmiljö tack vare mindre stress, säger Björn Löfgren på Skogforsk som är projektledare för Skogsbrukets strategiska satsning.

Testats hos Sveaskog

Under våren testades en prototyp av gripen hos Sveaskog i Södra Norrland, under ledning av produktionstekniker Thorbjörn Westman.

– Vi körde gripen på två avverkningslag, och lagen ville – efter att ha testat innovationen – inte lämna tillbaka den. Förarna ville behålla den. Det är bra betyg. Den här gripen har stor potential, säger han.

”Genialisk i sin enkelhet”

Peter Larssons innovation påminner om flerträdshantering för skördare, så tillvida att den möjliggör hantering av flera sortiment samtidigt.

– Den är genialisk i sin enkelhet. Det är ingen extra slangdragning, inlärningsperioden för förarna är ett lass, sammanfattar Thorbjörn Westman.

Film

Se Land Lantbruks reportage: