Ny teknik för plantodling i full gång

Svenska Skogsplantor har utvecklat en ny teknik för plantodling. Under våren har projektet med transplantering av mikroplantor startats på plantskolan i Vibytorp.

Nyheter | 2014-08-04

De senaste tre åren har Svenska Skogsplantor utvecklat en teknik som tidigare använts inom trädgårdsbranschen – transplantering av mikroplantor. Under våren har konceptet sjösatts i full skala på plantskolan i Vibytorp utanför Hallsberg.
– Tillsammans har vi nått fram till något som kan betraktas som en milstolpe och ett nytt sätt att odla täckrotsplantor på i full skala, säger Peter Melin, produktionschef Svenska skogsplantor.

Börjar i mycket mindre kruka

Odlingarna börjar nu i en mycket mindre kruka, för att senare transplanteras med hjälp av robotar till den slutgiltiga ordinarie odlingsbehållaren. Därefter odlas plantorna vidare som vanligt på frilanden, för att slutligen packas i lådor på hösten.

Stora fördelar men nya krukan

Det finns två stora och ett antal mindre fördelar med det nya sättet att jobba. I det första växthusskedet används bara 20 procent av den tidigare växthusytan. Detta beror på att odlingstätheten i första fasen ökar från 550 plantor/m2 till 3450 plantor/m2 med den nya mikroplantkrukan.

En annan stor fördel är att vi sänker användningen av eldningsolja i växthusen. På så sätt kan vi lättare uppfylla våra miljömål.

Mer kostnadseffektiv plantering

Svenska Skogsplantor förväntar sig att kunderna kommer att märke att plantpartierna blir jämnare och att lådorna kommer innehålla fler plantor än tidigare. Detta leder i sin tur till effektivare lagring, transporter och slutligen ett mer kostnadseffektivt planteringsarbete.

2015 jobbar Trekanten på samma sätt

Redan nästa år kommer även plantskolan i Trekanten att jobba i full skala enligt det nya konceptet och tekniken.
På plantskolan i Vibytorp har den nya tekniken inneburit ett antal nya arbetsmoment att lära sig för personalen.
– Det har gått mycket bra, och alla har lärt sig de nya uppgifterna på ett angagerat och positivt sätt. Utan deras medverkan och delaktighet hade det inte kunnat fungera så bra som det hitintills gjort, säger Peter Melin.

Fin respons från Kanada och Ryssland

Plantskolan i Vibytorp under våren haft studiebesök från Kanada och Ryssland vars representanter båda har varit imponerade över vilket framsteg det nya konceptet inneburit för täckrotsproduktionen.
– Det känns skönt och kul att alla idéer och planer slutligen lett fram till det här fina resultatet. Som alla förstår så är det många som varit inblandade från starten av projektet för drygt tre år sedan. Allt från kalkyler, praktiska försöksodlingar i varje delmoment och inte minst teknikutveckling, säger Peter Melin.