Sveaskog bygger relationer på Sommarmötet

På lördag möts omkring 5000 människor på Vallerstad Gård utanför Värnamo. De är på plats för att uppleva och diskutera frågor som rör skogen, lantbruket och landsbygden. Urban Alkeberg är virkesköpare på Sveaskog i södra Sverige. Han tycker det är positivt att Sveaskog finns på plats:
– Vi är tre virkesköpare som köpt virke i området sedan 2012. För oss är det viktigt att träffa många privata skogsägare och vårda vår relation till dem.

Nyheter | 2014-08-29

Hushållningssällskapet har arrangerat Sommarmöten i över 30 år. De är väl kända, även utanför länets gränser och besökarantalet brukar ligga runt 5000. Under årets Sommarmöte visas en utställning om matens historia under 200 år. Vad vi serverar på våra tallrikar hänger tätt samman med den agrara utvecklingen. Här finns även en maskinutställning, där besökarna kan följa teknikutvecklingen och olika tekniska framsteg. Invigningstalare är landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Urban Alkeberg och hans kollega Henrik Hallqvist finns på plats på Vallerstad Gård utanför Värnamo på lördag. På Sveaskogs utställningsplats bjuder de på kokkaffe från en öppen eld och pratar med besökare om skogsbruk, skogsbruksplaner, virkessortiment, gallringar, avverkningar och många andra av Sveaskogs tjänster och erbjudanden.

– Det är viktigt för oss att vara på plats och träffa de privata skogsägare som finns i området. Att sälja virke bygger ju på förtroende och goda relationer och vi har ökat vår närvaro i det här området sedan december 2012. Nu är vi tre virkesköpare i området på plats, säger Urban Alkeberg.

I Sveaskogs tält under Sommarmötet visar Urban Alkeberg och kollegan Henrik Hallqvist exempel på sågade specialsortiment av grovgran, rotstock av tall och slipers av tall. Wallnäs sågverk förädlar grovgranen till kunder från bland annat Sverige, Norge och Österrike. Den robusta grovgranen används ofta i takstolar som kräver hög hållfasthet. Rotstockstallen förädlas och används bland annat till möbelvirke, fönster och dörrar.

Sommarmötet är en samlingsplats för alla som är intresserade av skogsbruk, lantbruk och landsbygd. Målsättningen är att alla besökare ska hitta något som intresserar dem.

Ladda ned programmet som pdf här

Urban Alkeberg

Virkesköpare

Köpområde Jönköping, Värnamo, Gislaved, Gnosjö och Ljungby

Tel: 010-471 81 12 010-471 81 12

Skicka e-post till Urban

• Hushållningssällskapet är en fristående medlemsorganisation.
  • Verksamhetsidén är att genom kunskapsspridning främja utvecklingen av lantbruket och landsbygden – en uppgift lika aktuell idag som vid starten 1814.
  • Genom individuell rådgivning, kursverksamhet och olika utvecklingsprojekt ger de lantbruket och landsbygden ny kunskap för att kunna utvecklas.