Sveaskog höll FSC®-workshop med kund i Sevilla

Nyligen arrangerades FSC General Assembly i Sevilla. Sveaskog medverkade tillsammans med Fortum, och höll i en workshop där vi ställde frågan hur FSC-krav kan ställas i energiföretagens bränsleanskaffning.

Nyheter | 2014-09-22

FSC General Assembly samlar var tredje år folk från hela världen med intresse för FSC-frågor. I år hölls konferensen i spanska Sevilla.

Sveaskog fanns på plats och bidrog tillsammans med Per Ytterberg, Fuel Supply Manager på Fortum, med en uppskattad workshop som väckte relevanta frågor kring hur FSC-märkningen av biobränsle, och de produkter det används till i förlängningen, kan utvecklas.

- Det är positivt att vi som stor skoglig aktör medverkade och visade att vi har samma intresse som vår kund, ett energiföretag. Det blev lite av en aha-upplevelse för många. Annars var energisidan klart underrepresenterad där, säger Roger B Johansson, affärsutvecklingschef på Sveaskog i Mellansverige, som tillsammans med Karin Fällman, FSC-koordinator, representerade Sveaskog i Sevilla.

Komplicerat med biobränsle

Det är redan idag fullt möjligt att sälja biobränsle som FSC-certifierat, men det är långt ifrån alla som känner till det. Regelverket är komplicerat och informationen svårtillgänglig, menar trion – som därför ville lyfta just den frågan.

- FSC-regler är i allmänhet ganska komplexa eftersom det rör sig om internationella system. När det kommer till biobränsle blir det ytterligare komplicerat eftersom slutprodukterna, exempelvis el och fjärrvärme, i dagsläget inte kan märkas med FSC:s logga, förklarar Karin Fällman

I sammanhanget föll det sig naturligt att samarbeta med Fortum, som redan är på väg att ställa krav på sina biobränsleleverantörer. De vill säkra upp att leveranserna är justa, och saknar en bra märkning gentemot slutkund.

- Vår tes var: Det är svårt, men det kan gå – om man använder FSC på ett kreativt sätt. Och det bör finnas en stor marknad, inte minst i Norden. Därtill har vi EU:s 202020-mål, och blickar vi framåt tillkommer nya produkter. Vi kan använda biomassa till allt från plast till fordonsbränsle. Därför gäller det att ta tag i frågan och inte bara tänka på trä och papper, säger Roger B Johansson.

Workshopen inleddes med en presentation som landade i diskussioner och gruppövning. Karin Fällman var moderator:

- Det blev så mycket diskussioner att vi knappt hann med gruppövningen. Vi kunde konstatera att intresset för att följa frågan är stort, säger hon.

Du kan läsa mer om FSC-certifiering på svenska FSC:s hemsida.

Roger Johansson

Chef Externa källor