Sveaskog i stort innovationsprogram

Vinnova ska bidra med halva finansieringen till det nya innovationsprogrammet BioInnovation. Det gläder Sveaskog, som deltar i programmet med fokus på biobaserad ekonomi.

Nyheter | 2014-05-21

Under hösten 2013 och våren 2014 har Skogsindustrierna, IKEM Innovations- och kemiindustrierna i Sverige samt TEKO Sveriges Textil & Modeföretag lett arbetet med att ta fram det strategiska innovationsprogrammet "Nya biobaserade material, produkter och tjänster". Sveaskog har deltagit i det arbetet.

– Det som gör programmet så unikt är att det är ett samarbete mellan aktörer från alla branscher där vi ser att skogen kan ha en avgörande betydelse i omställningen mot ett biobaserat samhälle säger Ann-Britt Edfast, chef för Forskning och Utveckling på Sveaskog och ledamot i Skogsindustriernas forskningskommitté.

Stärker Sveriges position

Programmet, kallat BioInnovation, ska bidra till Sveriges möjligheter att inta en stark position i den globalt växande biobaserade ekonomin med potentialen hos svenska biobaserade resurser från skog, åker, vatten och avfall som bas.

– Det här är helt i linje med Sveaskogs prioriterade innovationsområden som handlar om ökade intäkter genom innovationer kring nya användningsområden för skogsråvaran, säger Ann-Britt Edfast.

Väntas pågå till 2020

Sveaskog har tillsammans med de övriga 57 företag och organisationer som står bakom BioInnovation utlovat såväl direkt finansiering av programarbetet som egna insatser på minst 50 miljoner kronor per år.

Verket för innovationssystem, Vinnova, har dessutom beslutat att bidra med upp till 50 miljoner kronor per år i till programmet, som planeras pågå i två etapper till och med 2020.

– För skogsindustrin innebär omställningen till ett biobaserat samhälle ett behov av ökad branschöverskridande och tvärsektoriell samverkan, viket detta program handlar om, säger Ann-Britt Edfast.

Mer information:

Skogsindustrierna, IKEM Innovations- och kemiindustrierna i Sverige samt TEKO Sveriges Textil & Modeföretag har lett arbetet med att ta fram det strategiska innovationsprogrammet.

Företagen som deltar i BioInnovation omfattar allt från stora koncerner med miljardomsättning till små företag med några få anställda. Bakom förslaget står också Sveriges samlade forskningskompetens med aktörer från Sveriges fem viktigaste universitet och fem största forskningsinstitut till små forsknings- och utvecklingsbolag.

Genom Vinnovas beslut får samverkan mellan dessa företag och akademin en ordentlig knuff framåt.

Se film om BioInnovation