Sveaskog köper återigen virke i Västerbotten

Efter flera år med svag konjunktur och låga virkespriser ser det äntligen ut att vända. Ett tecken på det är att Sveaskog återigen har börjat köpa virke av privata skogsägare i Västerbotten.

Nyheter | 2014-12-29

Det första skogsskiftet som Joakim Boström från Skellefteå köpte var på 14 hektar och låg i anslutning till gården han bodde på. Idag äger han närmare 350 hektar skog kring Skellefteå.

– Mitt intresse för skog växte snabbt efter det att jag köpt mitt första skifte 1998, men eftersom jag var nybörjare behövde jag hjälp. I början av 2000-talet lärde jag känna Anders Johnsson, som har varit ett otroligt bra stöd när jag velat utveckla och köpa mer mark, säger han.

Markägarna får mer betalt

Anders Johnsson är Joakim Boströms kontakt på Sveaskog. Han arbetar som virkesköpare och avverkningsledare på Sveaskogs kontor i Skellefteå. De senaste åren har virkesköparen varit tvungen att tillbringa mer tid än önskvärt på kontoret. Konjunkturen har varit svag, vilket medfört att virkespriset har sjunkit rejält.
Det har i sin tur resulterat i att markägare inte velat sälja till Anders Johnsson i samma utsträckning som tidigare. Men nu ser det ut att vända för skogsindustrin, och tidigt under hösten inledde Sveaskog och Anders Johnsson arbetet med att återigen köpa skog av privata markägare i Västerbotten.

– För många markägare innebär det här en möjlighet att sälja till ett högre pris än vad de kunnat göra de senaste två, tre åren. Konjunkturen har vänt och branschen går uppåt och det gäller både för timmer och massaved, säger han.

Kompletterar egna leveranser

Sveaskog köper virke av privata markägare i Västerbotten för att komplettera virkesleveranserna till kunderna. Bland dem återfinns Setra, Martinssons trä och SCA. Alla har de sin egen önskelista när det gäller längder och dimensioner på virket.

– Det är som när du ska plocka lösviktsgodis, vi vill ha olika smaker och former, förklarar Anders Johnsson.

Vårdar kundernas skog

Joakim Boströms senaste köp av skog är en fastighet med tillhörande skog i Bjurström, en knapp halvtimme utanför Skellefteå.
För Joakim Boström och hans familj är fastigheten inte bara till för att avverka virke till försäljning utan även en plats dit de åker för att koppla av och njuta. I det naturvårdande arbetet på Joakim Boströms nya fastighet har virkesköparen Anders Johnsson fått spela en viktig roll. Virkesköparens uppgifter omfattar nämligen mer än att bara avverka och sälja. Många gånger handlar det just om att vårda skogen.

– Jag har även hjälpt honom med allt från åtgärdsplan till att planera hur vägarna ska dras. Helt enkelt hur området bäst tas tillvara, säger Anders Johnsson.

Läs mer om Joakim Boström och virkesköp i senaste
 numret av Forum Sveaskog.