Sveaskog överlåter Inatur.se till Innovationsgruppen

Sveaskog överlåter verksamheten Inatur.se till Innovationsgruppen och skapar därmed möjlighet för svensk naturturism att fortsätta utvecklas.

Nyheter | 2014-05-08

Sveaskog lanserade 2007 sajten Inatur.se med syfte att samla naturturismnäringen i Sverige och erbjuda företagen en plats att marknadsföra och sälja sina naturupplevelser online. Inatur.se har haft en positiv utveckling sedan starten, men Sveaskog kommer framöver att fokusera på kärnverksamheten som är skogsbruk och väljer därför att lämna över verksamheten till en ny ägare.

- Vi tycker det är positivt att verksamheten får ny ägare, säger Per Matses, finansdirektör på Sveaskog. Inatur.se har potential att växa men behöver utvecklas vidare och Innovationsgruppen är ett spännande företag med långsiktiga ambitioner runt frågor som rör naturturism.

- Sveaskog kommer att finnas kvar som arrangör på sajten, där försäljning av jakt- och fiskekort sker, liksom tidigare. Vi är mycket glada över överlåtelsen och önskar Innovationsgruppen stort lycka till, avslutar Per Matses.

Sedan den 1 maj drivs Inatur.se av Innovationsgruppen som har ambitionen att vara Sveriges ledande aktör inom naturturism och upplevelser som bidrar till ökad kunskap om naturens villkor i en växande besöksnäring.

- Allt det goda arbetet som Sveaskog har gjort kommer vi att fortsätta driva. Plus många nya idéer som vi återkommer med till hösten, säger Suzanne Sparre, vd på Innovationsgruppen.

Per Matses

Vd