Sveaskog på MellanskogsElmia

Den 22-23 augusti hålls skogsmässan MellanskogsElmia för andra gången. Passa på att träffa våra medarbetare och prata skogsbruk och virkesköp.

Nyheter | 2014-08-18

Det är andra gången som MellanskogsElmia hålls i Sala. Senaste mässan lockade hela 6 700 besökare och arrangören tror på ännu större uppslutning i år.
Här kan du träffa ett hundratal utställare såsom skogsföretag, försäkringsbolag och jurister. Du som är besökare har möjlighet att lära dig mer om den senaste tekniken och delta i seminarier och föreläsningar.

Skogforsk presenterar skogsbrukets satsning som väntas ge effektiviseringsvinster motsvarande drygt en miljard kronor per år, och skogsägaren Björn Ferry berättar om sin syn på skogsbruk och hur det kändes då han nyligen lade skidskyttekarriären på hyllan.

– För Sveaskogs virkesköpare är mässan är ett utmärkt tillfälle för oss att träffa många människor under några intensiva dagar. Vi underhåller befintliga relationer och knyter nya kontakter med privata skogsägare i vårt verksamhetsområde. Allt under lättsamma och trevliga former, säger Martin Lindgren, fältköpssamordnare i MO Mitt.

Mässan har vuxit snabbt i storlek. Vad tror du är det främsta skälet till det?
– Fram till nyligen fanns det inte några stora skogsmässor i den här delen av Sverige, vilket är konstigt eftersom det finns så många skogsägare här. Men nu finns både MellanskogsElmia och Skogsmaskindagarna i Karlskoga, där Sveaskog också deltog.

Vilken typ av frågor är mässbesökarna mest intresserade av?
– De flesta vill prata med virkesköpare och är nyfikna på hur Sveaskog jobbar med avverkningar, skogsbruksplaner och andra tjänster som vi erbjuder. Det bokas en hel del möten med nya privata skogsägare och även med befintliga skogsägare som vill anlita oss igen. Andra besökare har frågor om fiske, jakt eller naturvård.

Hur ser vår monter ut?
– Vi har ett tält där vi bjuder på kaffe och fikabröd. Här finns också informationsmaterial, prislistor och kontaktkort som man kan fylla i om man vill bli kontaktad efter mässan. Dessutom kan de som besöker oss delta i en tävling och vinna fina priser – exempelvis två hektar ungskogsröjning.

MellanskogsElmia 2014 i korthet

• Senaste mässan kom 6 700 besökare. I år räknar arrangören med ett ännu större intresse.
  • Arrangören räknar också med fler utställare än förra mässans 116.
  • Bland besökarna finns skogsägare, skogsentreprenörer och landsbygdsföretagare med intressen inom skogsbruket.
  • Här kan du läsa mer om mässan.