Sveaskog redovisar vindkraftsprojektering på hemsidan

Under vecka 47 kommer Sveaskog att annonsera i ett 30-tal lokaltidningar runt om i landet där vi i annonsen upplyser om att vi nu på vår hemsida redovisar var på vår mark det pågår projektering för nyetablering av vindkraft.

Nyheter | 2014-11-21

Det är nya direktiv från Svenska FSC® som säger att certifierade skogsägare i framtiden måste vara tydligare avseende var på deras mark det pågår verksamhet som inte är ”normalt” skogsbruk. Eftersom vindkraftsetablering typiskt är ”annan markanvändning” fordrar nu FSC att markägaren som minimum på sin hemsida upplyser om var projektering pågår, det vill säga var någonstans det kan komma att byggas vindkraftverk.

- Det kan också bli aktuellt att via annonser, möten eller andra informationskanaler upplysa intressenter och allmänhet om var vi för diskussioner med vindkraftsföretag om eventuella etableringar, säger Tomas Fransson, ansvarig för vindkraft på Sveaskog.

Sveaskogs FSC-koordinator Karin Fällman ser det nya arbetssättet som en av FSC-certifieringens positiva effekter på öppenheten från skogsägarnas sida.

- FSC-certifierade skogsägarna tar nu ledningen när det gäller öppenhet kring pågående och framtida markanvändning. Det finns ett väl känt intresse kring vindkraftsfrågorna som skogsbolagen nu tar till sig, säger Karin Fällman.

Se hur Sveaskog redovisar vindkraftsprojekteringen på sitt markinnehav här

Tomas Fransson

Bolagslantmätare