Sveaskog vann pris för Skogsvårdsportalen

Den 16 juli belönades Sveaskog med det internationellt prestigefyllda priset Forestry SAG Award för IT-lösningen Skogsvårdsportalen. Inget svenskt skogsföretag har tidigare fått Esris pris.

Nyheter | 2014-07-18

Den 16 juli belönades Sveaskog med Forestry SAG Award i San Diego. Priset delas ut av Esri, världens största leverantör av geografiska informationssystem (GIS).

– Sveaskog har fått detta pris eftersom man med Skogsvårdsportalen skapat stora värden både för sin egen organisation och för entreprenörer. Skogsvårdsportalen är en innovativ lösning på ett komplext problem, säger Jack Dangermond, grundare och VD för Esri.

Skogsvårdsportalen är en kartbaserad webbapplikation som implementerades 2014 och har digitaliserat Sveaskogs planering och uppföljning av skogsvårdstjänster. Portalen har skapat kontroll över hela kedjan av skogsvårdstjänster, till exempel hyggesrensning, markberedning, sådd, plantering och röjning.

– Den stora fördelen är att vi kommer ifrån allt pappersarbete, med allt vad det innebär. Skogsvårdsportalen ger oss överblick och trygghet och gör att vi kan effektivisera vår skogsvård, säger Herman Sundqvist, skogschef på Sveaskog.