Sveaskogs åkare deltog i Sverigefinal

Tre åkare från Sveaskogs åkeriflotta i Norra Bergslagen gjorde förra veckan upp om titeln Sveriges bränslesnålaste förare i tävlingen Drivers Fuel Challenge.

Nyheter | 2014-09-09

Den 3 september avgjordes Sverigefinalen i Drivers Fuel Challenge på Ring Knutstorp. Bland de 30 finalisterna fanns tre åkare från Sveaskogs åkeriflotta i Norra Bergslagen: Anna Jons från Dala Husby åkeri, Rickard Pettersson från Säderbärkes åkeri och Fredrik Paulsson från Landbergs åkeri.

Två varv på Ring Knutstorp

Finalen inleddes med ett kvalheat som kördes på Ring Knutstorp i två varv, drygt 4 kilometer, med två Volvo FH och en Volvo FH16. Maxtiden var satt till nio minuter för att få en mer realistisk körning.

"Vi har duktiga chaufförer"

Efter kvalkörningen utnämndes tre finalister som gjorde upp om mästerskapstiteln. Dessvärre var Anna, Rickard eller Fredrik inte någon av slutfinalisterna. Sveaskog är trots det stolta över åkarna, och att tio procent av startfältet i Sverigefinalen i Drivers Fuel Challenge utgjordes av åkare från Norra Bergslagens åkeriflotta.
– De har gjort ett bra jobb som tagit sig till Sverigefinalen. Det är ett tydligt bevis på att vi har duktiga chaufförer som tagit till sig vårt mål att minska våra koldioxidutsläpp med 30 procent till 2020 jämfört med 2008, säger Therése Knutsson-Dermer, logistiker på Sveaskog.

Världsfinal i Göteborg 18-20 september

Vinnaren i Sverigefinalen av Drivers Fuel Challenge blev egenföretagaren Stellan Carlsson från Hammar. Den 18-20 september representerar han Sverige i världsfinalen som avgörs i Göteborg.