Sveaskogs vd om branden i Västmanland

Många av Sveaskogs medarbetare och entreprenörer har den senaste tiden gjort stora insatser för att bekämpa branden i Västmanland. Här berättar Sveaskogs vd Per-Olof Wedin om sina intryck då han besökte det drabbade området.

Nyheter | 2014-08-19

- Jag besökte Ramnäs där räddningsledningen har sitt högkvarter och insåg snart att vår medarbetare Anders Ekeblad hade läget under total kontroll och var en mycket uppskattad resurs. Eftersom det inte var tillåtet att gå in i det brandhärjade området hade jag tyvärr inte möjlighet att möta så många andra medarbetare eller entreprenörer, men jag vet att det är många som gjort storartade insatser och vill rikta ett varmt tack till dem alla säger P-O Wedin och fortsätter

- Branden är på många plan en tragedi. Som vd för Sveaskog är jag stolt över att vi kunde bidra till att begränsa dess framfart på såväl egen som andras mark. I detta sammanhang känns det angeläget att lyfta fram våra entreprenörer som varit viktiga resurser i släckningsarbetet och hanterat allt optimalt. De ska ha en stor eloge.

Vilka andra intryck fick du under ditt besök?
- Jag hade möjlighet att flyga över brandområdet, och den syn jag fick se är det inte många idag levande människor som upplevt i Sverige. Mina värsta farhågor besannades. Allt var rejält avbränt.

Nu väntar stora insatser kring eftersläckningen?
- Vi för dialog kring hur vi ska hjälpa till med eftersläckningsarbetet och vilka övriga åtgärder som måste till. Området måste avlysas för alla tills det blåst rejält så att de träd som drabbats av rotbrand faller omkull. När Tyresta nationalpark i Stockholm brann var marken avlyst under lång tid.

Sveaskog planerar en ny ekopark i området?
- Ja, vi vill skapa en ekopark av de cirka 1 500 hektar av företagets skogsmark som eldhärjats. Ekoparken skulle innebära en naturvårdsinsats som säkrar fortlevnaden för brandgynnade och brandberoende arter i hela Mellansverige.

Foto: Anders Ekeblad.