Denna sida använder cookies

Cookies behövs för att sidan ska fungera på ett bra sätt. Cookies optimerar sidans funktionalitet, anpassar sidan efter besökarens val och intressen, cookies används för analys av hur besökare använder sidan, för statistik och för marknadsföring anpassad efter dina intressen.

Sveaskog kan komma att dela informationen med tredjepartsannonsörer. 

För att läsa mer om hur cookies används eller hur man stänger av cookies klicka här.

Genom att klicka på rutan Godkänn och fortsätt accepterar du användandet av cookies.

Tyngre lastbilar får grönt ljus av utredning

Tyngre lastbilar får grönt ljus av utredning

Enligt den utredning som Trafikverket och Transportstyrelsen har gjort på uppdrag av regeringen kan 74 ton tunga lastbilar rulla i Sverige redan nästa år. 
– Det är ett steg i rätt riktning, men vi är inte helt och hållet nöjda, säger Anders Järlesjö, logistikchef på Sveaskog.

Nyheter | 2014-09-01

När utredningen som gjorts på uppdrag av näringsdepartementet presenterades under en hearing förra veckan fanns Sveaskogs logistikchef Anders Järlesjö på plats.
– Utredningen ser att det finns vinster i att köra med längre och tyngre lastbilar. Det är helt i linje med hur vi vill ha det och de projekt vi deltar i, säger Anders Järlesjö.

Lagändringar krävs

Trafikverket och Transportstyrelsen ger grönt ljus för att köra med 74-tons-lastbilar på svenska vägar – men det kräver vissa lagändringar. Förutom särskild besiktning av fordon, släp och trailers föreslås att det inrättas en ny bärighetsklass för bilar med maxvikt 74 ton. Endast de vägar som bedöms klara av tyngre fordon kommer vara öppna för den nya klassen.
– De pekar ut ett väldigt begränsade vägnät för den nya bärighetsklassen: E4, E6, E10, E18 och E20. Men där finns ingen skog. Det tillgängliggör inte 74-tonstransporter för vår bransch, säger Anders Järlesjö.

Utanför de stora tillika föreslagna transportstråken där Sveaskog och övriga skogsbranschen verkar krävs särskild dialog mellan näringslivet och kommuner.
– Sveaskog tycker att myndigheterna har föreslagit ett alldeles för snävt vägnät, säger Anders Järlesjö.

Höjd maxlängd till 32 meter

Myndigheterna vill dessutom att den maximala bruttovikten på vägar som är godkända för bärighetsklass 1 ändras från 60 till 64 tons bruttovikt. I utredningen öppnar Transportstyrelsen och Trafikverket också upp för att tillåta fordon med maxlängd upp till 32 meter, mot dagens 25,25.

Utredningen som har gjorts på uppdrag av näringsdepartementet ska nu gå ut på remiss.
– Hela transportbranschen är positiv till det här. Därför borde remissförfarandet vara enkelt och gå fort med en implementering av förslagen, säger Anders Järlesjö.

 

För mer information:

Anders Järlesjö

Anders Järlesjö

Skogsteknisk chef

Fördelar med ökad totalvikt till 74 ton för lastbilar

  • Minskad bränsleförbrukning med minst 10 procent per transporterat ton.
  • 10 procent mindre utsläpp av koldioxid.
  • 20 procentig kapacitetshöjning.
  • Ett av fem virkesfordon försvinner från vägarna.
  • Lägre transportkostnader.
  • Oförändrade axelvikter bidrar till oförändrat vägslitage.