Denna sida använder cookies

Cookies behövs för att sidan ska fungera på ett bra sätt. Cookies optimerar sidans funktionalitet, anpassar sidan efter besökarens val och intressen, cookies används för analys av hur besökare använder sidan, för statistik och för marknadsföring anpassad efter dina intressen.

Sveaskog kan komma att dela informationen med tredjepartsannonsörer. 

För att läsa mer om hur cookies används eller hur man stänger av cookies klicka här.

Genom att klicka på rutan Godkänn och fortsätt accepterar du användandet av cookies.

Välkomnad utredning kring höjd totalvikt för lastbilar

Välkomnad utredning kring höjd totalvikt för lastbilar

Sveaskogs arbete för att få till höjd totalvikt för lastbilar har givit frukt. Regeringen har beslutat att utreda ett förslag till lagändring med syfte att höja totalvikten från dagens 60 ton till 74 ton.

Nyheter | 2014-05-12

Varje år transporteras omkring 70 miljoner kubikmeter virke på de svenska vägarna. Sveaskogs logistikchef Anders Järlesjö menar att om den svenska skogsindustrin ska kunna bidra till en renare miljö, med minskade utsläpp av växthusgaser, krävs därför energieffektivare virkestransporter.

Regeringsutredning välkomnas

Han välkomnar därför regeringens beslut med syfte att utreda en lagändring för av tyngre fordon av normallängd. Anders Järlesjö hoppas se på ett definitivt besked innan valet om att tillåta lastbilar med totalvikt upp till 74 ton.

– Det är väldigt positivt att det börjar närma sig en implementering. Vi har arbetat aktivt för detta i flera år, säger han.

Deltar i forskningsprojekt

Sedan 2008 har Sveaskog varit involverade i Skogforsk projekt med målet att genom ökad totalvikt för lastbilar effektivisera branschens virkestransporter, och därmed även få ner bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Testfordon i Småland

Sedan februari 2013 har Sveaskog haft testfordon med ökad totalvikt rullande i Småland. Resultatet av projektet har varit entydigt positivt.

– Vi ser på våra testfordon att vi vid en implementering kan sänka våra koldioxidutsläpp med omkring tio procent. En sådan åtgärd gör även att vi går från 40 till cirka 49 tons last per bil, vilket innebär en 20 procentig kapacitetshöjning. Det innebär att var femte bil blir överflödig, vilket i sig leder till ökad trafiksäkerhet, säger Anders Järlesjö

Finsk konkurrensfördel

I Finland har det svenska forskningsprojektet legat till grund för den lagändring som sedan i höstas ökat de finska lastbilarnas bruttovikt till 76 ton, mot tidigare 60 ton.

– Det har gett dem ett betydande försprång som vi med en lagändring förhoppningsvis kan ta igen. Redan nu under maj ska vi sätta oss ner för att sätta ihop en plan för ett genomförande vid en lagändring, och utreda vilken hur effektivisering detta ska kunna innebära för oss, säger Anders Järlesjö, logistikchef.

För mer information:

Anders Järlesjö

Anders Järlesjö

Skogsteknisk chef

Fördelar med ökad totalvikt till 74 ton för lastbilar

  • Minskad bränsleförbrukning med minst 10 procent per transporterat ton.
  • 10 procent mindre utsläpp av koldioxid.
  • 20 procentig kapacitetshöjning.
  • Ett av fem virkesfordon försvinner från vägarna.
  • Lägre transportkostnader.
  • Oförändrade axelvikter bidrar till oförändrat vägslitage.