Växande kinesisk import av svenskt trä

Ökat välstånd, brist på inhemsk råvara och en industri som rör sig uppåt i värdekedjan har satt fart på Kinas import av trävaror. På bara några år har virkesexporten från svenska sågverk till Kina tredubblats.

Nyheter | 2014-05-22

Användningen av trä är inget nytt i Kina. De kinesiska templen byggdes exempelvis alltid i trä. Men när Kina för hundra år sedan vände blicken västerut väcktes intresset för stål och betong, material som gjorde det möjligt att bygga stort och högt. Trä har därför hamnat i skuggan av andra billigare byggmaterial.

– Lång erfarenhet och mycket kunskap om avverkning och träkonstruktioner har därför försvunnit, säger professor Liu Jie på Jiao Tong University i Shanghai.

Kinas import av trävaror ökar

Men i takt med Kinas snabba utveckling och ökade insikter om träets miljöfördelar ökar landets importsiffror för sågade trävaror. Under slutet av 2013 importerades varje månad omkring 2,2 miljoner kubikmeter sågverksprodukter till Kina, från främst Ryssland och Kanada.

Även Sverige ökar sin virkesexport till Kina. Sedan 2012 har volymerna tredubblats för att under 2013 nå upp till 400 000 kubikmeter.

– Potentialen för en fortsatt ökning är jättestor, med en jämn kvalitet och långsiktigt hållbart skogsbruk som attraktiva dragplåster, säger Jan Söderlind på Swedish Wood som arbetar med att bana väg för svenska sågverk på den kinesiska marknaden.

Träet har positiva miljöeffekter

Olle Berg, marknadschef på Setra Group, menar att Kina inte längre är en marginalmarknad. Istället arbetar Setra nu långsiktigt och målmedvetet för att positionera sig, för att kunna erbjuda avancerade och allt mer anpassade insatsprodukter till den kinesiska träindustrin.

– Vi ska heller inte underskatta det kinesiska intresset för träets positiva miljöeffekter, säger Olle Berg.

Viktig marknad för Bergkvist-Insjön

Även för Bergkvist-Insjön har Kina klivit fram som en av företagets viktigaste marknader, med 12 procent av den egna produktionen och eget säljkontor i Shanghai. Redan från början valde företaget att fokusera på kvalitetsprodukter för möbelindustrin.

– Svenskt kvalitetsträ har blivit ett begrepp hos många tillverkare, säger marknadschef Suzan Ljungemo och lyfter fram tillverkaren av barnmöbler, Sampo Furniture, i den ekonomiska frizonen Shenzhen som exempel.

Svensk export till Kina väntas öka

Sampo Furniture, med drygt 500 försäljningsställen i hela Kina, tillverkar exklusiva möbler för barn och ungdom av gran. Målgruppen består av välutbildade unga familjer med hygglig ekonomi som är villiga att betala lite mer för rena träslag som hämtats från ett uthålligt skogsbruk utan gifter.

– Den nordiska granen är vacker, tätvuxen och hållbar. Den luktar gott, har små kvistar och en vacker färg, säger företagets ägare Guo Xiangyang som räknar med ett råvarubehov för 2014 på 150 000 kubikmeter.

Vilket innebär att den svenska exporten av sågade trävaror till Kina på sikt sannolikt kommer att växa till sig ännu mer.

Fakta

• Svenskt Trä, som ingår i branschorganisationen Skogsindustrierna, arbetar med att underlätta för svensk träexport till Kina. Det gör de bland annat genom att etablera kontakter med myndigheter och organisationer.
  • Under 2014 genomförs en stor satsning på att skapa förutsättningar för nya användningsområden och samarbeten.