Anders Fröberg: ”Vi behöver en nationell strategi för biobaserad industriell ekonomi”

En av dagens mest spännande branschglidningar är den mellan kemi- och skogsindustrin. Borealis Sverige AB, vd Anders Fröberg, menar att skogsprodukter kan spela en viktig roll för framtidens svenska kemiindustri.
– Vi kan bli världsmästare i hållbara produkter, säger han.

Nyheter | 2015-04-22

Anders Fröberg– De förnybara råvaror som vi använder kan vara allt från alger till biprodukter från jordbruk eller skogsbruk. Eftersom Sverige är ett skogsland så ser vi stor potential i biprodukter från skogsindustrin, säger Anders Fröberg.

Borealis i Stenungsund är en ledande leverantör av nyskapande lösningar inom polyolefiner, baskemikalier och konstgödsel. Kunderna finns inom infrastruktur (rörsystem och kraft- och kommunikationskablar), fordonsindustrin och avancerande förpackningar.

Branschsamarbete

Tillsammans med ett antal andra kemiföretag i Stenungsund har Borealis antagit en vision om hållbar kemi 2030.

– Vi har stora möjligheter att bygga upp en industri som skapar jobb och exportintäkter. Sverige har god tillgång till skog, ett stort kunnande och en industriell infrastruktur som är konkurrenskraftig. Kemiindustrin och skogen kan ha stor hjälp av varandra, menar Anders Fröberg och tillägger att han är intresserad av att fördjupa ett branschsamarbete.

Närodlad Plast

Idag är förnybara råvaror dyrare än icke förnybara – det är helt enkelt svårt att finna lönsamhet. I projektet Närodlad Plast som både Borealis och Sveaskog medverkar i, undersöker ett antal aktörer om det går att tillverka plast från skogsråvara.

– Vi vill se om vi kan göra innovationer i värdekedjan som gör det mer ekonomiskt intressant, säger han.

Efterlyser nationell strategi

Men det räcker inte med innovation, menar Anders Fröberg. Politiska incitament måste till om en industri med hållbara produkter av förnybara råvaror ska ta fart på allvar. Han efterlyser en nationell strategi för biobaserad industriell ekonomi, som på sikt ska skapa jobb och exportintäkter

– Det gäller att ta tillvara de förutsättningar och styrkor vi har: kemi-, energi- och skogsindustri. Men också ge investeringsstöd för till exempel demoanläggningar och riktade FoU-pengar. Det handlar om att vi i Sverige ska ta hem investeringarna, så att inte länder som USA och Brasilien hinner före, säger han.

Sveaskog arrangerar den 23 april ett seminarium "Skogen - nyckeln till ett bättre klimat". Syftet är att uppmärksamma skogen som en värdefull resurs och möjligheten att använda skogsråvara för att minska vår klimatpåverkan.

Talare under seminariet är:

Läs mer om seminariet "Skogen - nyckeln till ett bättre klimat" här