Helene Biström på Sveaskogs årsstämma 2014

Helene Biström föreslås till ny styrelseordförande i Sveaskog AB

Styrelsen i Sveaskog AB kommer att kalla till en extra bolagsstämma i mitten av i juni 2015 där Helene Biström föreslås väljas till ny styrelseordförande i Sveaskog.

Pressmeddelanden | 2015-05-29

– Jag är glad och stolt över att ta över efter Göran Persson som varit framgångsrik styrelseordförande i Sveaskog. Jag vill fortsätta det viktiga arbetet att tillsammans med ledningen i företaget stärka Sveaskogs förtroende hos bolagets kunder och övriga intressenter. Sveaskog har också en viktig roll i omställningen till det förnybara samhället, säger Helene Biström.

– Jag gratulerar Helene till ordförandeskapet i ett av statens mest intressanta bolag. Jag är mycket nöjd med hur Sveaskog har utvecklats till en position som det ledande skogsföretaget och beklagar att bytet inte kunde ske vid vårens årsstämma. Jag är glad över att lämna över ett starkt och mycket välskött företag, säger Göran Persson.

Helene Biström är ledamot i Sveaskogs styrelse sedan 2014. Hon är civilingenjör (maskin) vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Hon har varit vd vid Norrenergi AB och har tidigare varit anställd vid Vattenfall 1983-2010 på olika befattningar, som medlem av koncernledningen från 2008 och vice vd från 2009 med ansvar för Vattenfalls samlade verksamhet inom kärnkraft, vindkraft, engineering och affärsutveckling. Hon är styrelseordförande i Cramo Oyj (Finland) och sitter även som styrelseledamot i Kungliga Tekniska Högskolan, KTH.