För Tetra Pak, som levererar engångsförpackningar till mejerier över hela världen, är det viktigt att sätta så få miljömässiga avtryck som möjligt. Och om företaget tidigare mest varit känt för sina kartonger är det numera förnybar plast som gäller.
– Nyligen har vi lanserat den första helt förnybara förpackningen, där all plast som ingår är 100 procent förnybar. Den görs i Brasilien och säljs med sockerrörsbaserad kork. Den förpackningen är en premiumprodukt och är alltså lite dyrare än andra förpackningar, säger Lena Dahl.
Minskade utsläpp
Tetra Pak har länge strävat efter att sätta så små miljömässiga avtryck som det bara går. 2005 satte företaget som mål att minska sina utsläpp med tio procent fram till 2010. Nu är det dags att sätta nya mål, för 2030.
– Våra utsläpp ska inte växa, trots att vi växer med fem procent varje år, och då räknar vi med hela värdekedjan, lovar Lena Dahl.
Ett annat av Tetra Paks mål är att gå från första generationens bioplaster till den andra generationen, med biprodukter från skogen och vidare till tredje generationens bioplaster med alger som råvara.
– Vår stora utmaning med plasten är att minska användningen av fossil plast och att därmed också minska CO2-utsläppen. Vi har ett tryck på oss från våra återförsäljare att lösa detta, säger Lena Dahl.
Regelverk behövs
För Tetra Pak är det viktigt att vara ledande i branschen, och då ingår det också att vara ledande vad gäller att arbeta på ett så miljömässigt hållbart sätt som möjligt.
– Som det är idag konkurrerar vi med företag som inte jobbar hållbart. Det är olyckligt, eftersom vi konkurrerar med pris. Därför behöver vi ett regelverk som driver på, och vi behöver hitta en internationell överenskommelse och ett globalt pris på koldioxid.