"Att få ett ställe att bo på betyder jättemycket"

20-åriga Emma bodde på olika soffor innan hon fick flytta in i ett eget studentrum. Samtidigt byggs det nya studentbostäder runt om i Sveriges studentstäder. Så många bostäder kan det byggas för samma summa som Sveaskogs utdelning 2015.

Nyheter | 2016-12-29

Emma Ahlstedt hade stått närmare i ett år i bostadskö för att få ett studentboende när det var dags för henne att börja plugga i Linköping, där hon läser till civilingenjör med inriktning på design och produktutveckling.

– När jag flyttade från Stockholm till Linköping i somras hade jag fortfarande inte fått något boende. Det kändes inte så bra. Den första tiden fick jag sova på olika soffor hos folk, berättar hon.

Men idag är hon glad. För bara någon vecka sedan fick hon ett studentrum i Ryd. Där bor hon i ett 20 kvadratmeter stort rum med eget badrum. Kök och vardagsrum delar hon med åtta andra studenter som bor i samma korridor.

– Att få ett ställe att bo på betyder jättemycket för mig. Jag känner mig mer säker och trygg, och det känns spännande att flytta hemifrån till ett eget boende, säger Emma.

Satsas mycket på bostäder

Det finns ett enormt stort behov av studentbostäder runt om i Sverige. Kötiden varierar, men gemensamt är att många blivande studenter tvingas flytta till sin studieort utan att ha ett färdigt boende. I Stockholm är kötiden till exempel två år för närvarande. I Linköping kan det ta upp till en termin innan man får ett studentrum.

Linköping har dock utsetts till årets studentstad och för närvarande byggs det studentbostäder på orten, bland annat 183 bostäder i Vallastaden som byggs av Studentbostäder i Linköping AB samt ett nytt koncept med kollektivbostäder.

Studentbostäder viktiga för konkurrensen

Om man räknar bort moms och markkostnaden skulle 800 miljoner kronor kunna räcka till 900 studentlägenheter med plats för 2 700 studenter. Man brukar säga att det kostar i snitt 1 miljon kronor att bygga en studentlägenhet.

– Generellt kan man säga att ettor är dyrare att bygga och ger därmed färre boplatser. Dock är det helt klart att studentbostäder är en mycket viktig faktor för lärosätenas konkurrenskraft och för Sveriges utveckling som kunskapsnation, säger Susanne Malmgren, samordnare för studentbostäder på Akademiska hus.