Äventyrstävling på Sveaskogs marker

Äventyrstävlingen Beast of Sweden kommer att arrangeras på Sveaskogs marker i Kronobergs län den 17-18 juni.

Nyheter | 2016-06-15

I helgen upplåter Sveaskog delar av sina marker i Kronobergs län till äventyrstävlingen Beast of Sweden, som rankas som SM i extremsporten Adventure Racing. Tävlande från hela världen kommer att delta.

– Eftersom naturen är som den är här nere hos oss, har det inte varit det minsta svårt att marknadsföra tävlingen, säger Lisa Långström, som driver företaget PepUp

Forsränning, kajakpaddling och klättring

Det är för andra året i rad som äventyrstävlingen hålls i Kronobergs län. Adventure Racing är en extremsport som går ut på att ett lag bestående av fyra personer, varav minst en är av det motsatta könet, tar sig mellan punkt A och B så fort som möjligt. Mellan punkt A och B finns delmoment såsom forsränning, kajakpaddling och klättring.

Eftersom ingen vet vilka vägar eller stigar som de tävlande kommer att ta, behöver tävlingsledningen veta vem eller vilka som äger all den mark som lagen eventuellt kommer ta sig fram över.

– Det var en stor utmaning för oss som arrangör att få fram alla uppgifter och knyta alla kontakter. Vi har haft stor hjälp av Växjö kommun och Sveaskog som snällt låtit oss hålla till på deras marker, säger Lisa Långström, som driver företaget PepUp.

Godkännande från skogs- och markägare

Den svenska allemansrätten innebär att människor får röra sig fritt i skog och mark, med den självklara vetskapen om att man ska visa respekt inför djur, natur och boende givetvis. Det är först när man skall göra lite större evenemang som man behöver kontakta markägarna.

Formellt sett blir det ju en annan sak när något är mer organiserat, när någon börjar tjäna pengar på det eller när det kommer många människor. Då behöver man ett godkännande från skogs- och markägaren, säger Gisela Björse som är resultatområdeschef i Växjö.

Återställer efter sig

Även för större evenemang gäller det, precis som i allemansrätten, att inte skräpa ner och att eventuella skador och slitage ska återställas.

– Sveaskog uppskattar att folk får möjlighet att komma ut och se våra natur, och de som lånar marken är ofta medvetna om vilka slags påfrestningar just deras arrangemang har. De brukar även vara väldigt bra på att göra i ordning efter sig då de vet att de då får chansen att komma tillbaka, säger Gisela Björse.

Gisela Björse

Skogsskötselchef