Familjen Hilding

Familjen Hilding satsar på generationer

Skog ägs ofta i generationer. Samtidigt menar vissa att det idag ofta väntas för länge med att skifta gården. Möt familjen Hilding i Hånger, där till och med barnbarnen redan slussats in i både skogs- och lantbruket.

Nyheter | 2016-10-10

Runt köksbordet på Backegården i Hånger söder om Värnamo har tre generationer Hilding samlats. Farfar Kenneth nöjer sig med en kopp kaffe medan sonen Johan även äter knäckemackor efter att både ha varit hos kossorna på sin egen gård Norrskog och dessutom ha jobbat i sin egen entreprenadfirma med att gräva för fiberdragning under morgonen. Johan Hildings två söner Axel, 15 år, och Olof, snart 14 år, har båda varit uppe tidigt och hjälpt till på gården.

Backegården är Kenneth Hildings farföräldrahem som han köpte i mitten av 1970-talet när han var knappt 20 år gammal. Till gården hörde 26 hektar skog. Under åren har han köpt på sig flera fastigheter och har idag cirka 120 hektar mark, varav 100 hektar är skog.

För nio år sedan skrev Kenneth över hälften av gården på sin son Johan. Hans knep för att få barnen att stanna och vilja ta över är tidig inympning.

– Jag tror inte du kan få barn att ta över när de är i 40-årsåldern. De måste växa in i det. Barnen behöver tas in tidigt och ges ansvar och förtroende. Och så ska de ha lön för sitt arbete. Så gjorde vi med Johan, och så gör vi med Axel och Olof idag, säger han.

Planterar för kommande generationer

På Backegården vårdar man sina skogar väl. En knapp tredjedel är ädellöv, det allra mesta ek. För att ständigt ha växande skog försöker man vara snabb med återplantering.

– Helst ska den första nya plantan sättas när sista stocken lämnar hygget, säger Kenneth.

Familjen Hilding planterar för tillfället ek för kommande generationer. 15-årige Olof Hilding återplanterar markerna tillsammans med sin pappa. Men att det är hans egna barnbarn som så småningom kanske kommer att hugga ekarna är inget han tänkt på.

– Nej, det roliga med skogen är att få vara tillsammans med sin pappa, säger Olof Hilding.

Värdesätter snabba transporter

Urban Alkeberg är virkesköpare på Sveaskog och har handlat med familjen Hilding under många år. Eken från Hånger säljer Sveaskog vidare till golvtillverkaren Kährs i Nybro som gör tjusig ekparkett.

Att affärer bygger på goda relationer är Hildings ett gott exempel på. När Urban bytte arbetsgivare till Sveaskog för tre år sedan följde familjen med som leverantör.

– Det har vi inte ångrat. Så snabbt som virket blir hämtat nu har vi inte varit med om med något skogsbolag tidigare. Det värdesätter vi, säger Johan Hilding.

– De snabba transporterna har faktiskt gett oss en hel del nya leverantörer, bekräftar Urban Alkeberg.

Läs mer i kommande Forum Sveaskog

Fler bilder från gården