Barbara Curschellas

Hon bytte alperna mot Alvesta

Schweiziskan Barbara Curschellas väg mot de småländska skogarna har varit lång och krokig, men via jobb i såväl skog som medicinlabb har hon nu hittat hem, i en Rottne F-12 Solid-skotare hos Sveaskog.

Nyheter | 2016-09-26

Barbara Curschellas visste tidigt att hon ville arbeta utomhus och gärna i bergen. Att det blev inom skogsbruket är lite av en slump men ändå inte helt ogrundat.

– En av de bästa sakerna med det här yrket, förutom att du får vistas i skog och mark, är att du tydligt kan se resultatet av vad du har gjort när du går hem på kvällen. Det gillar jag, berättar Barbara Curschellas.

Men det hela började med en treårig skogsutbildning i Schweiz där teori blandades med praktik. Efter det blev det säsongsjobb som skogshuggare i de schweiziska bergen. När lågkonjunkturen kom började hon istället arbeta som assistent i sin pappas medicinska labb. Sju år senare, när pappan gick i pension, väcktes drömmen om att köra skogsmaskin åter till liv.

– Jag började söka jobb och praktik i Schweiz men marknaden var fortfarande lika svår, jag fick därför söka mig till Tyskland. Där fick jag napp och kunde gå en fortsättningskurs med fokus på just skogsmaskiner med allt vad det innebär, berättar Barbara Curschellas.

När det var dags att leta jobb fick hon höra att det fanns många kvinnliga maskinförare i Sverige. Barbara Curschellas bestämde sig då för att om det är i Sverige hon kan få chansen – då är det dit hon ska. Hon fick kontakt med Erik Östergren på Rottne Industri AB, som tillsammans med Sveaskogs Kent Hultberg och Mikael Grahn kunde sy ihop en tre veckors lång praktiktjänst här i Sverige. Barbara Curschellas fick chansen att visa vad hon går för i skotaren, som är den skogsmaskin som samlar upp de stockar som skördaren tar ner.

Mikael Grahn, avverkningsledare på Sveaskog, är glad över att ha fått träffa och nu arbeta tillsammans med Barbara Curschellas.

– Det är extremt roligt men tyvärr också sällsynt att hitta en kvinnlig medarbetare som dels gillar att arbeta i skogen, men som framför allt har den kunskap och utbildning som krävs. Barbara har hela paketet så det är grymt roligt, säger Mikael Grahn.

För Barbara Curschellas blev tillvaron i Sverige förlängd först med ännu en praktikperiod och sedan med ett sex månaders långt vikariat som hon med stor glädje tackade ja till.

– Jag blev så glad över min förlängda praktikperiod att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Att då få erbjudande om att få fortsätta i ett halvår till, ja vad ska man säga, det här lever jag länge på, avslutar en glad och stolt Barbara Curschellas på väg mot skotaren och dagens arbetspass.