Informationsträff om grön finansiering: Vad krävs för att bedömas som helgrönt företag?

I anslutning till Sveaskogs årsstämma tisdagen den 26 april håller Sveaskog en kort informationsträff om grön finansiering. Sveaskog har som ett av få företag i Sverige bedömts vara helgrönt och har därför kunnat låna en miljard kronor via en grön obligation. På infoträffen berättar Sveaskog vad som krävs för att bedömas som helgrönt.

Nyheter | 2016-04-19

Sveaskog har efter granskning av norska DNV GL bedömts som ett helgrönt företag, s.k. pure play, och har därför kunnat låna en miljard kronor via en grön obligation. Eftersom hela företaget betecknas som grönt kommer likviden att användas till allmän finansiering av verksamheten.

För att utses till ett helgrönt företag ska mer än 90 procent av intäkterna komma från verksamhet med en klart positiv miljöpåverkan. Sveaskog är ett av få företag i Sverige som har bedömts vara pure play.

Vid informationsträffen berättar Sveaskog om hur DNV GL’s granskning skett och vad som ligger till grund för bedömningen. Medverkar gör Sveaskogs vice vd och CFO Per Matses samt skogschef Olof Johansson. Henrik Kansmarkfrån DNB som agerade struktureringsrådgivare och bookrunner deltar och svarar på eventuella frågor.

Tisdagen den 26 april klockan 13.00 – 13.45
Bonnierhuset, Torsgatan 21

Anmälan till informationsträffen sker senast 22 april till www.sveaskog.se/gronaobligationer

Efter infoträffen, klockan 14:00, håller Sveaskog sin årsstämma som är öppen för alla. Anmälan krävs, via www.sveaskog.se/gronaobligationer eller e-post till: linda.andersson@sveaskog.se