En kinesisk man med en träpall.

Kinesiska topproducenter lyfter imagen för svenska trävaror

Hållbarhet och design är viktiga aspekter när kinesiska producenter väljer trä till möbeltillverkning. Under mässan International Furniture Manufacturing & Supply Fair i Kina visades designmöbler av svenska träslag för att lyfta fram både kvaliteten och råvarornas ursprung.

Nyheter | 2016-12-02

Det jobbas hårt för att lyfta fram svenska trävaror i Kina. Ett exempel är mässan International Furniture Manufacturing & Supply Fair (IFFC) som hölls i Chengdu i juli i år. Där visade Svenskt Trä designade möbler i svensk furu framtagna av tio kinesiska topproducenter av möbler, för att ge inspirerande exempel på användning av svenskt Trä, och de deltagande medlemsföretagen kunde möta sina kunder.

– Design är vid sidan om hållbarhetsaspekten en viktig markör för att lyfta imagen för svenska trävaror, förklarar Mikael Eliasson, direktör på Svenskt Trä.

Chengdu, där mässan hölls, är med sina tio miljoner invånare Kinas fjärde största stad och huvudstad i Sichuanprovinsen. Staden växer mycket snabbt och ligger i ett av Kinas främsta områden för möbeltillverkning och möbeldistribution.

– Vår monter väckte stor nyfikenhet, fortsätter Mikael Eliasson. Tropiska träslag blir dyrare och vi kan garantera att vår råvara kommer från hållbart skötta skogar. Fabrikanterna vill också undvika illegalt avverkat trä. Förutom att vi säljer en tillförlitlig råvara har svenskarna ett gott renommé som pålitliga affärspartner, och transportkostnaderna till Kina är attraktiva.