Den kvinnliga jaktklubben Diana.

Klappjakt på skogsfågel i Kloten

Hagelbössor och kilometerlånga klappdrev. Jägarna i jaktklubben Diana åkte till Bergslagen i slutet av september för att jaga skogsfågel med en urgammal jaktmetod.

Nyheter | 2016-11-29

Det är åtta grader i luften. På myrarna i Malingsbo-Kloten har morgon blivit förmiddag. Och på håll genom skogen hörs ropen från drevet som kraftiga skall. Ett, två, tre, skriken går som ett band genom den vindstilla barrskogen. Fyra, fem, sex, rösterna rör sig längs passlinjen där de femton jägarna från jaktklubben Diana står, med mynningarna på hagelbössorna riktade mot skyn. Sju, åtta, nio.

Fågel!

Alexandra Rudbeck står med blicken pendlandes 180 grader över skogstjärnen när hon hör ropen från det nästan 30 man stora drevet. När hon väl ser fågeln går allt snabbt. Med 30 års erfarenhet av jakt tar kroppen kommandot. Tanken hinner slå henne, är det lovligt vilt? Svaret är ja. Rörelsen är reflexmässig.

Några sekunder senare tar apporthunden, labradoren Qlara, ett hastigt hopp ner i tjärnen efter fågeln som har fallit.

– Det gick så otroligt fort, säger Alexandra.

Tradition som fallit i glömska

Den kvinnliga jaktklubben Diana som nästa år firar 30-årsjubileum träffas ett par gånger per år för att jaga allt från and till älg. Oftast jagas tjäder och orre med stående eller stötande fågelhund.

– Det här var något nytt, det går inte att vänta på att det brakar till som det kan göra med älg, fåglarna kommer tyst så det gäller att vara på hugget, säger Christina Nilsson-Dag.

Och enligt Jimmy Pettersson som arrangerar dagen på Sveaskogs mark är drevjakten på skogsfågel en metod som fallit i glömska.

– Det är en krävande, många hundra år gammal, jaktform som kräver stora marker, stora drev och kunskap om bestånden, säger Jimmy.

En behövlig upplevelse

För många av jägarna är själva skottet bara en liten del av jakten. Att få vara en del av naturen, med alla sinnen på helspänn i det vilda, är minst lika viktigt.

– Som vi lever idag, ständigt uppkopplade, tror jag att jakten fyller en funktion. Man måste vara där, närvarande. Man kan inte vara en bra jägare om man tänker på annat, säger Christina.

Bilder från jakten