Klimatsmarta resenärer på Sveaskog

Flera av Sveaskogs medarbetare är duktiga på att välja tåg som färdmedel eller köra tjänstebilarna på förnybar etanol och fordonsgas. Men det finns också förbättringspotential. Därför har Sveaskog ständig dialog med distributörerna av drivmedel kring att få dem att tillgängliggöra miljövänliga och fossilfria alternativ.

Nyheter | 2016-01-20

Sedan flera år har Sveaskog högt ställda miljömål med bland annat minimering av de egna utsläppen av koldioxid. Och flera av Sveaskogs medarbetare gör sitt allra yttersta för att företaget ska leva upp till det när de väljer tåg och kollektivtrafik som färdmedel eller kör bil samtidigt som de bidrar till utvecklingen av nya skogsbaserade biodrivmedel.

– Att vara klimathjälte i vardagen kräver en hel del arbete, och därför blev jag glad när jag gick igenom vår energiredovisning och såg att vi har helt fossiloberoende medarbetare i vår tjänstebilsflotta, säger Lena Bruce, affärsutvecklare strategisk analys på Sveaskog.

"Lite av en sport"

Lena Bruce framhåller bland annat medarbetarna Börje Eriksson, verksamhetsutvecklare avverkning, och Olof Johansson, chef skogsskötsel och miljö, som uteslutande kört på förnybar etanol och fordonsgas.

– Jag försöker alltid köra på gas, och den bensin jag kört på är i princip enbart det som går åt vid uppstart av bilen i kallt väder. Den är lite planering bakom att köra på gas, men också lite av en sport. Och ett enkelt sätt att bidra till ett bättre klimat, säger Börje Eriksson.

Tät dialog med distributörer och återförsäljare

Sveaskogs energiredovisning för 2015 visar också på förbättringspotential. Flera medarbetare har bland annat uttryckt önskemål om att miljövänligt drivmedel och fordon ska bli mer tillgängligt för dem. Mats Oja, inköpschef på Sveaskog, instämmer, och säger att företaget ständigt för diskussioner med leverantörer för att ändra på det.

– Vi har tät dialog med både drivmedelsdistributörer och återförsäljare av fordon för att få dem att tillgängliggöra både miljövänliga och fossilfria alternativ. Det har påverkan, men går tyvärr inte alltid i den snabba takt som vi skulle önska, säger han.

Ser ständigt över utbudet av bilar

Mats Oja förklarar att det än idag är det svårt att tanka fordonsgas i inlandet och särskilt norr om Uppsala, där Sveaskog till största del verkar. Samt att Sveaskog ofta verkar i miljöer där både fyrhjulsdrift och markfrigång är nödvändigt, vilket miljöbilar sällan erbjuder.

– Enkelt sagt kan man väl säga att biltillverkarna och drivmedelsdistributörerna inte producerar för våra behov och önskemål. Men vi ser ständigt över utbudet av bilar och upplever att utvecklingen går i rätt riktning, och erbjuder både gas och plug-in hybridfordon som företags- och förmånsbil. En arbetsgrupp är också tillsatt som ska säkerställa att biodrivmedel blir mer tillgängliga för våra skogliga maskiner och i förlängningen vår tjänstebilsflotta, säger Mats Oja.

Börje Eriksson

Jakt- och klövviltsansvarig